söndag 30 augusti 2020

Blandat augustislut


 Snart är augusti slut. Vart tog den månaden vägen? Hiskelig värme har det varit, men igår fick vi då äntligen lite regn, hela 34 mm på en dag. Det känns ju som vi fick hela sommarens regn på en enda dag.

Just hemkommen från torpet där jag plockat en del äpplen, mest Oranier. Ingen vidare kvalitet i år. Det är mycket rönnbärsmal och en del ruttnar redan på kvisten. Härligt ändå med egen skörd. 


Vid torptrappan står mina två tomatplantor där tomaterna börjar rodna så smått. Mitt emellan står den envisa Digitalisen, som jag lät vara kvar. Har den bestämt sej så har den.


Planen med Blodtoppen var ju att göra en krans, som jag visade i tidigare inlägg. Den blev väl inte riktigt lika fin som jag tänkt mej, men den får duga som första försök. Jag tror jag väntade lite för länge innan jag skördade. Bra att veta tills nästa år.


En väninna som har loppis här på helgerna, la ut en bild på en spegel, som hon lockade och pockade med, och jag föll så klart. Ösregnet hindrade mej inte, bara en sån sak. 
Tanken är väl inte att jag ska spegla mej, utan mera en prydnad åt själva rummet som är ganska litet.  Så glad för den och ett riktigt fynd var det! 

Nu ska jag fortsätta njuta av söndagen och kanske kommer det lite mera regn här, för det syns mycket mörka moln på himlen runtomkring. Härligt med moln och lite regn efter denna torra sommar.
Ha det gott i augustiljuset och tusen tack för de rara kommentarerna i förra inlägget! 

4 kommentarer:

Monica sa...

Regn har vi fått här också, 75 mm sedan i måndags! Det märks på växtligheten, ska jag säga! Så härligt med egna äpplen, de ser väldigt goda ut!
Din tredelade spegel är verkligen fin och passar SÅ in hos dig! Du har ju lite gammaldags, romantisk charm i din inredning. Så genomtänkt och snyggt! Sånt kan inte jag...
Jag gillar din blodtoppskrans också. Spretigheten!
Nu kommer september, vår favoritmånad! Härligt!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Trist med kvalitén på äpplena, du som får såna mängder. Minns alla skottkärror du fått köra bort! Men de i korgen ser ljuvliga ut!
Skönt att ni äntligen fått regn. Här har det kommit tillräckligt, en skur då och då, med andra ord lagom. Och angående vädret så är jag glad åt att september är på ingående.
Än en gång GRATTIS till spegelfyndet! Den vackraste tredelade jag sett! Så roligt att få tag på en av dessa sällsyntheter. Och att ha den perfekta platsen åt den.
Blodtoppkransen blev jättesöt! Ser ut att sväva. Såg att de fanns att köpa i en blomsteraffär nära mig, jättedyra!

Hoppas din måndag och nya vecka blir lagom... på alla sätt!
Kramar från Eva-Mari

Bettys beundran sa...

Tråkigt med äpplena men kransen kan du vara nöjd med. Jag fick en planta i våras en planta av Blodroppen, den blev mycket vacker. kanske näst är att det kan bli en krans.

HWIT BLOGG sa...

Ja jösses vad det har regnat! Nu kom hela sommarens regn på en gång!!! Såå fin spegel, dom är inte lätta att hitta så jag förstår att du skyndade :)
Jättefin krans också...blodtopp ska jag sätta mer av till nästa år, en jättefin växt!
Ha en fin lördag nu.
Kram Titti