måndag 10 augusti 2020

Morgonvandring och bokläsning


Lite ogräs rensade jag bland praktlysingen där dessa smugit sen in. Någon vicker av något slag, tror jag, men så vackert med det slingrande.


Jag har bott på torpet igen och vandrat ut tidiga morgnar, som här bara för att få njuta lite av svalkan, för det har varit sååå hett igen! 


 Det är så uppfriskande och skönt med tidiga morgnar! Här syns uthuset - längst till höger ligger min sommarateljé/gästrum, sedan vedboden, förråd och längst till vänster (som knappt syns) ett utedass.


Jag stannar till vid bolltistlarna som snart är överblommade och humlornas favoriter. 


Glädjande nog är New Dawn på gång och har massor av knoppar och jag har lyckats få tag i Trico garden som jag sprejar varje kväll och hoppas att jag får behålla rosorna nu för rådjuren.

I lördags, när det var som varmast var det maratonlopp här i byn och massor av cyklande och springande i flera mil kring åkrarna här. En årlig begivenhet. Jag skymtade dem på stora vägen när jag var på torpet och jag fattar inte att de orkade i hettan. Vilka kämpar! 


Mycket bokläsning har det blivit i skuggan och jag har beställt flera böcker av denna Anna Fredriksson - lättlästa feel-goodböcker, som jag gillar. De håller väl inte lika hög klass som min bloggvän Eva-Maries ljuvliga berättelser. 

De har som sagt varit närmare +30 grader igen, men igår mellan kl. 15-16 så vände vinden plötsligt och det kom isvindar och då vände temperaturen och det blev mera normalt igen. Såå skönt! 
Jag är hemma i lägenheten, men kommer ändå att vistas på torpet mest. 
Ha sköna augustidagar!

4 kommentarer:

Monica sa...

Vilken stor egendom du har på ditt torp! Jag hade ingen aning om att du hade flera hus; ser så underbart sommaridylliskt ut!
Dina New Dawn-rosor ser verkligen lovande ut! Hoppas att ditt medel hjälper, så att inte rådjuren tar dem!
Anna Fredriksson har jag läst flera böcker av, gillar henne skarpt! Lättlästa men med mycket tänkvärda saker!
Så skönt för dig att vädret slog om - här är fortfarande olidligt varmt och stranden är för full av folk, för att jag ska våga mig ner...
Ha det gott, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Vilket gulligt uthus du har! Hade ingen aning om att du har flera hus på ditt torpställe! Kråkvicker gillar jag också... det finns så många vilda växter som vi inte ser förrän vi får mognads- och uppskattningsglasögonen på!
Så märkligt! Jag läser just nu Anna Fredrikssons 11 nätter före jul. Har läst många böcker av henne, kanske alla, gillar hennes vardagsrealitiska berättelser. Har du läst Pensionat Pomona-serien? Så bra! Del tre är under utgivning vet jag. Tack för fina recensioner om mina böcker! Det betyder mycket ska du veta.

Här har varit sånt lagomväder sen i söndags... underbart att kunna andas igen. Ha det fortsatt bra med boken och njut av rosorna i ditt paradis!

Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Låter som du har det väldigt skönt i värmen! För VARMT är det!!! Himmel och pannkaka! Bra boktips också, det behöver jag :)
Sensommarkram från Titti

Bettys beundran sa...

Tack för att du skrev om Praktlysingen - har både de höga och lägre. Har sedan de började blomma letat efter deras namn. Fint att du kan vara på torpet och njuta.