tisdag 4 augusti 2020

Mellan juli och augusti


Här, vid bordet med nya vaxduken, har jag tillbringat hela förra helgen. Skön temperatur, men för varmt och solgassigt att göra några större åthävor. Läsa bok blev det istället. Underbart skönt!


Här har jag radat upp mina utekrukor och tomaterna får också stå i solen. Ingen vidare bild, jag vet, med solen rakt på, men ändå....


Inne på uteplatsen har den övervintrade fuchsian börjat blomma. Det är förra årets födelsedagsblomma från min farbror.


 Summersnow, planterade jag ju förra sommaren och den har letat sej in på uteplatsen och vill vara med lite.


New Dawn har jättemånga knoppar och jag håller alla tummar för att rådjuren inte ska ta knopparna. Det är denna och White Nights, som ju är mina favoriter och som även verkar vara rådjurens favoriter. 


 White Nights har också många knoppar och där sitter en hel del insekter! Undrar just vad de tycker så mycket om. Kanske är det blodmjölet jag pytsat ut för rådjurens skull. 

Jag har förstått att rådjuren ser min trädgård som en riktig godisbutik. Många perenner har försvunnit helt och det är inte bara torkan - de har varit där och ätit rubb och stubb helt enkelt. Himla trist är det! Förra året tog de nästan alla knoppar på ovan nämnda rosor! Jag ska köpa medlet Trico garden som jag fått tips om, men ännu har jag bara lite blodmjöl kvar. 
Min ståtliga syrénhortensia, som var så fin är numera bara ett embryo! Där har de också varit framme! Urtrist! 


Nu kommer liljornas tid! 
Augusti har börjat och äpplena börjar falla! Det är mycket rönnbärsmal i år, tyvärr, men ett och annat äpple lär det ändå bli. 

Lite mera regn fick vi äntligen förra veckan  - hela 25 mm! Äntligen lite rejält med regn! Jag hoppas ändå på mera för det verkar som om norra ostkusten hoppas över av regnet. 

Jag ser fram emot hösten och njuter av att vi snart har september.
Ett par kantareller har jag hittat, men inte letat så mycket. 
Nu ska jag ta mej en tur i skogen och fylla på i blåbärsförrådet!

Njut av augustidagarna!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Den enda fördelen med balkong visavi trädgård är att rådjuren inte kan äta upp allt på balkongen! Åh, så arg jag skulle bli om de åt upp mina växter! Men... om jag var rådjur skulle jag frossa, hihi! Du verkar ha växter ändå så du klarar dig, men retfullt är det. Konstigt att ni inte fått regn. Annars har det kommit lagom på de flesta platser tror jag. Men det kanske kommer? Men inte i helgen då rejäla sommartemperatur verkar återkomma.

Jaa, vi njuter av härliga augustidagarna!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Det ser väldigt mysigt ut där vid bordet med den fina vaxduken! Där förstår jag att du trivs! Under parasollen, förstås, precis som jag skulle gjort...
Dina rosor är verkligen jättevackra, hoppas att blodmjölet håller rådjuren borta! Tänk att dom har ätit en hel syrenhortensia! Fast jag vet, att hos Paula på Älgö, har dom dragit upp en hel 2 år gammal magnoliabuske (som hon fått av oss...)och ätit allt det gröna. Var bara att slänga! Odjur!!!
Precis som du, så ser jag fram emot september, men i år med viss tvekan, eftersom det blir svårare att umgås ute när det blir kallare...
Ha det så gott, kramar; Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja dessa rådjur...trist när de äter upp det mesta i trädgården. Växter är dyra! TricoGarden har jag testat och det verkade funka faktiskt. Värt att prova!
Här på ön är det torrt, jättetorrt men jag slipper klippa gräs - bara det!!

Ha en fortsatt glad vecka nu!
Kram Titti

Bettys beundran sa...

Sååå tråkigt att rådjuren har sett ut din trädgård till restaurang. Har både rådjur och älg utanför oss och för många år sedan gick de in i trädgårdarna men något har hänt, de kommer inte in. Har likadan vaxduk som du köpt, den är mild och diskret i färg och mönster. Hopppas nu att rosorna får slå ut och att du kan njuta av dem.