onsdag 21 oktober 2020

Små lyckoglimtar i höstmörkret


Min hängsaintpaulia blommar för fullt. Skottet jag satte om i våras har utvecklats enormt! Vilken tacksam blomma detta är. Den fick jag för tio år sedan i present och ännu är den full av liv och kraft, trots perioder med total ignorans från min sida.

Det börjar verkligen dra ihop sej till vinter och mörkret faller väldigt tidigt och i norr har det snöat. I helgen går vi över till vintertid! Hoppas att det är sista gången vi byter tid så här. 


I måndags på torpet tvekade jag länge - ska jag gå till skogen och ska jag ta stora korgen....! Sådär höll jag på, men jag gick till slut och jisses så mycket svamp jag hittade! Det bara drällde av dem och det var tur jag hade en stor korg! Sällan jag hittat så mycket svamp - på en timme hade jag fyllt korgen! 

Vilken lycka att hitta svamp igen, på det där lite storslagna sättet. När man kan välja bort de minsta och bara ta de allra finaste. Nåja, nu har jag väl svamp så det räcker och blir över! 



 Här ligger de nu på tork och en hel del ska ges bort. Så roligt att kunna ge till någon som inte har möjligheten att gå i skogen. 

Ha en fin fortsättning på veckan och håll utsikt efter små lyckoglimtar - de finns där när man minst anar!

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vad den är skir och fin, din hängsaintpaulia! Extra roligt är det ju, när man satt skottet själv!
Idag känns det att vintern är nära, det har varit grått och mörkt idag och lätt duggregn.
Vilken svampkorg du fick ihop och så fint du har lagt ut dem på tork! Det var ingen dålig lyckoglimt!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Jösses så mycket svamp! Vilken rikedom du besitter! Trattisar är så roliga att plocka, rena och lättrensade. Tacksamma. Din saintpaulia är som en liten dröm! Kul att den är så gammal... trivs hos dig. Mina saintpaulior och deras släktingar har dött ut och jag tror det beror på vårt nya vatten som vi fick för sådär två år sen. Det är så kalkrikt och en gissning är att somliga växter inte gillar kalk i för stora mängder.

Idag är det +10 och snön som kom har regnat bort. Ett kort besök och lika bra är väl det. Räcker om det kommer till advent.

Hoppas dagen din är bra.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Så fin paulia! Och vilken skörd av svamp! Wow! Ja nu ska klockan ändrads, blir inte klok på detta...
KRAM från Titti

Annica sa...

Åh, vad du är duktig som lyckats hitta så mycket svamp!
Jag är världens sämsta svampplockare.. ;)
Men duktig på att äta svamp, det är jag! hihi

Ha en fortsatt fin söndagskväll!

Kram Annica