onsdag 28 oktober 2020

Soffhäng, mörker och marknad


Det är verkligen "soffhängartider" nu och det är väl precis som det ska vara. Vintertiden har inträtt och kvällarna är mörka och långa. Jag försöker göra det så hemtrevligt som möjligt i soffan. 

Ett glädjeämne, precis som i förra inlägget, är väl just krukväxterna, nu när utomhusblommorna är borta. Min rosa novemberkaktus har fått för sej att tokblomma i år. Den har knappt blommat alls under de ca 5 år som jag har haft den, men nu var det dags. Den har mängder av knoppar! Det perfekta för dessa kaktusar är väl just att aldrig bry sej om dem. Den har stått ute på balkongen hela sommaren och ibland har jag väl vattnat lite...! Det känns nästan som en belöning man inte är värd. 


I helgen som gick var det slutmarknad och slut för byns enda inredningsbutik. "Violans romantiska" . Den var jag med och invigde för exakt tio år sedan. Här brukar det vara julmarknad i november, men detta blev en slags jul/höstmarknad. 


 Mitt emot ligger bostadshuset till denna kringbyggda 1700-talsgård, som nu är såld för privatboende.

Nåja, allt har sin tid, precis som soffhäng och kvällsmörker.

Ha en fin och skön Alla helgonshelg!

4 kommentarer:

Monica sa...

Jag tycker så mycket om din inredning i vardagsrummet med grå-blå milda toner och så de orange färgklickarna! SÅ snyggt!
Idag har vi haft en ganska solig dag, 12-13 grader varmt och det blev en strandpromenad för mig.
Det blir ju mörkt tidigt, så nu blir det soffhäng här också!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Tänk att kaktusen blommar så fint. Jag tror de mår bra att bli styvmoderligt behandlade. Min blommar inte. Ska nog använda mig av din metod nästa sommar. Om jag kommer ihåg det alltså!
Minns Violas Romantiska, har handlat från hennes loppis på nätet någon gång. Ja, allt har sin tid, många förändringar sker när vi kommer upp i ålder. Inte för att vi är särskilt gamla, håhåhå, det menar jag inte. Klokare menar jag.
Just nu håller jag på att återställa vardagsrummet efter tapetbytet. Fy, vad det är jobbigt! Men det blir rent och fräscht överallt, till och med blommorna är duschade!

Må gott.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Mysigt i ditt fina soffhörn! Underbar novemberkaktus också, härligt med lite färgglädje denna årstid :)
Mysigt med höstmarknad, här har ALLT som heter marknad varit inställt. Trist nog ingen julmarknad heller...så himla trist (men förståligt!)
Som du skriver...allt har sin tid...
Varm kram från Titti

Margareta sa...

Så fin din kaktus är redan.Jag har sett knoppar på två av mina. Det är verkligen tacksamma krukväxter.De behöver inget fjäsk.
Och detta med marknader....Lite vemod när de inte finns längre.Men som sagt allt har sin tid. Vi förändras ju också.Det är inte bara tiden.
Jag saknar nog julmarknader litegrann.Har alltid tyckt det varit så mysigt.Men detta året är ju allt annorlunda.Det är bara lönnlöven som är desamma. Nu har dom snart fallit ner allihop....så det gäller att räfsa,räfsa.En del får vara kvar och blåsa omkring hela vintern.Det hör landet till.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram Margareta