onsdag 24 februari 2021

Mitt emellan


...vinter och vår,  eller blir det mera vinter efter detta?

Grannens snödroppar tittade fram så snart snön hade smält och det gick snabbt vill jag lova. Idag har vi +10 grader och vi hade ju nyss -10. Jag vet inte vad som är bäst denna tid. Osäkert både med vädret och pandemin.



Glädjande nog så verkar min Murgrönsviol ha övervintrat. Jag har verkligen inte gjort något speciellt annat än ställt den i fönstret bredvid de andra krukväxterna och tänkte att den lägger säkert av snart. Men den är kvar och bugar sej när den vill ha vatten och är väldigt tydlig.



Det märks tydligt att krukväxterna börjar piggna till. Här är min snabbväxande sydafrikanska murgröna, som verkligen blivit vidlyftig. 



Palettbladet efter ett skott från en väninna för något år sedan gillar också ljuset. Oj, så den har stuckit iväg.



 Så här ser det ut från min balkong just nu. Snön smälter rekordsnabbt och det är lerigt och geggigt och ingen sol - ganska trist väder.

Jag har det ändå bra och ska snart ta en skogspromenad, med stövlarna på, sen blir det välbehövlig städning.

Håll ut!

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja mars kan vara en lurig månad! Ena dagen vår, andra dagen vinter :) Vi får se...blask och slask och jag hade en bassäng utanför ytterdörren igår!!
Men lärkan har kommit till ön, så liiite vår är det allt...
Kram från Titti

Monica sa...

Visst känns det som vår och jag hörde på vädret på TV, att Skåne faktiskt har vår nu! Man ska ha haft plusgrader i minst en vecka efter den 15:e februari, för att det ska vara vår, och det har vi haft! Hoppas nu att inte vintern kommer tillbaka! Den var precis lagom lång i mitt tycke, dryga två veckor!
Dina krukväxter ser verkligen ut att ha fått fart; tänk vad ljuset gör!
Ha det så bra, kram Monica

Solstrimmor sa...

Nog har krukorna i fönstren känt av ljuset. Tänk att din Murgrönsviol klarat vintern så bra. Den kommer säkert att blomma!
Nog är det mitt emellan alltid. Mitt emellan allting känns det som. Aldrig har vi väl längtat efter att få en spruta i armen som nu? Just nu tycker jag det är segt. Allting känns trist.
Nej slut med gnäll nu. Tror jag pusslar vidare.

Ha en rolig torsdag!
Kramar från Eva-Mari

Evas Pyssel sa...

Det är verkligen en knepig tid, vädermässigt. Idag kan jag skryta med nästan +16 gr. Och sååååå himla skönt. Det där trädgårdslivet hägrar för min del. Dina krukväxter har också längtat efter ljuset där utifrån. Nu kommer det skönare tider för alla . Och förhoppningsvis också vaccin till oss.
Kram Eva