söndag 8 augusti 2021

Lovande augusti


Just hemkommen från torpet och knipsade av några kärleksörter. Det har ju inte börjat rodna ännu, men de får duga som blombukett. Vädret är snällt, svalare och vi har fått 10 mm regn! Hurra! 



Jag trodde knappt mina ögon när jag såg hur mycket plommon det blir i år. Jag fick detta träd för 13 år sedan och har knappt haft en enda frukt tidigare, men i år! Det dignar av plommon och det är Reine Claude! Helt otroligt! Bara grenarna håller. 


Äpplen däremot blir det nästan inga alls. Förra året var det ju massor, så det är väl det vanliga vartannat år som gäller. Lika gott det.


En snabb tur upp i skogen i veckan och jag hittade några torra kantareller. De gömmer sej under mossan och man får verkligen ha röntgenblick...


 Den tomma potatislådan har fått nät, eftersom grannkatterna redan börjat toaletta där.

I övrigt spökar sjukan igen, men nu är det andra lungan som värker och lite feber igen...! Vete tusan vad detta är, men har svårt att andas och har elak torrhosta.  Det blir nog farbror doktorn i veckan. 

Njut av augustidagarna! 

3 kommentarer:

Monica sa...

Ja, det låter verkligen som ett fall för doktorn! Hoppas att det inte är deltaformen av covid du har, men du har ju varit på torpet, så du är kanske inte SÅ dålig? Håller tummarna för att det kan botas med antibiotika!
Reine Claude-plommon hade vi när jag var barn och jag minns den söta saftiga frukten! Dom sprack ibland när dom satt kvar i trädet och genast kom det en massa bin och getingar...
Visst är det så att träden ger blommor och frukt ett år och så mindre året därpå!
Krya på dig-kram/Monica

Solstrimmor sa...

Men, hoppas du får hjälp med dina hälsoproblem. Så långvarigt! Att hela tiden känna sig sjuk tär på både kropp och humör. Kanske är det bättre nu?

Tänk att vi är inne i augusti! Skönt tycker jag, nu har den värsta hettan förhoppningsvis varit. Känner redan nu en annan luft, härligt!

Kantarellerna har försvunnit på mitt bästa ställe. Reservstället är inte heller det så bevuxet i år. Borde nog leta nya för nyplockade kantareller vill man ju njuta av. Tur att du hittat!

Ha det nu gott och hoppas verkligen att du är på bättringsvägen nu.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Skön sensommarbukett och krya på dig nu! Låter som du behöver ett läkarbesök. Ja jag är fortfarande dålig och trött efter vaccinet. Fy farao.
Önskar dig en skön vecka och ta väl hand om dig nu...
Kram Titti