söndag 1 augusti 2021

Sorgliga rosor, sjukläger med poddar och serier.


Sommaren är betydligt skönare nu när värmen äntligen tagit paus. Vi har fått lite regn och temperaturen är jätteskön och jag kan äntligen andas. Mårbackan frodas i fönstret på torpet.



Runt knuten blommar Höstanemonen sedan länge nu. Blomningen gick ju så snabbt när det var ilsket hett.


Idag plockade jag av svarta vinbären. Inte mycket men precis lagom för mej. 


Trädgården är bedrövlig efter hettan och här syns New Dawn som nästan torkat bort och blomningen nästan slutat.

 


Likaså favoritrosen White Nights är bara en spillra av vad den varit. Den har inte vuxit alls efter vinterns tuffa tid. Några få blommor bara.



Tistelbollarna däremot är som vanligt på allerten och humlorna likaså. En stor favorit. Alltid något. Annars är trädgården verkligen bedrövlig, som vanligt i juli, men nu är det augusti och jag hoppas på fortsatt svalt väder och lagom regn.


Inte bara trädgården som mår dåligt denna tid, själv har jag råkat ut för nån sjuka! Feber, ont i kroppen och svårt att andas. Liksom ont i ena lungan. Helt sänkt. Vet inte om det är corona, eller biverkning av vaccinet. Tog ju andra sprutan 21/6. För tillfället helt sänkt och jättetrött, men feberfri och ingen värk. Håller mej undan och har legat en del. Det jag sysslat med är att lyssna på poddar - jag kan rekommendera podden "Medicinmannen", en helt osannolik historia i 6 delar. En dag satt jag och såg alla avsnitten på favoritserien Molanders! Älskade den serien och musiken - underbar och tål att ses igen. 

Ett tips om man inte orkar läsa, för det orkade inte jag.


 Nu ska jag fortsätta ta det lugnt och reparera mej så gott det går!

Ha det fint!

3 kommentarer:

Monica sa...

Åh, så jobbigt för dig att vara så sjuk! Du får väl testa dig, för att se om du har antikroppar, när du blir frisk? Hoppas verkligen att du mår bättre nu, symptomen lät ju oroligt likt covid...
Förstår att du lider med din trädgård, dina rosor ser verkligen inte roliga ut! Men de kommer nog igen nu när det blivit svalare och ni fått en del regn!
Önskar dig snabb och god bättring!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Men kära vän så trist att du är sjuk! Så bra då att värsta hetvärmen gett vika och regnet äntligen kommit. Mycket har torkat bort och mått dåligt i den olidliga värmen. Hoppas att de repar sig, om inte i år så till nästa säsong. Men du måste krya på dig så du kan njuta av augusti som jag också hoppas få lagom av allt.
Tur att du har nåt att lyssna/titta på. Molanders minns jag och tyckte mycket om.

Sköt om dig nu. Hjärta till dig!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Jag blev dödssjuk av den sista (?) vaccinsprutan! Alla influensasymptom man kan få! Huuu vilken resa! Ja skönt med poddar i öronen och tv-serier i soffhörnet man inte orkar något annat...
KRYA PÅ DIG!
Kram från Titti