fredag 2 juni 2023

Juni, försommar och torka


Vi är redan inne i juni och det har verkligen blivit försommar med allt vad det innebär. I trädgården har det börjat prunka och de första bondpionerna har slagit ut.....


Vita, dubbla syréner...


Rhododendron med rekordblomning i år, hela 20 knoppar! 


Myskmadran får gärna sprida sej...


Tulpanerna sjunger på sista versen...


Pensépelargonen som jag alltid tjatar om och som jag nu övervintrad i tre år (tror jag). Satte ju skott men inga rottrådar alls. Jag satte ner skottet ändå i jorden och se....den blommar redan! 


 Min 2-åriga rabarb blommar men är för liten ännu så jag fick ett jättegäng rabarber i veckan och har kokat saft. Jag älskar ju rabarbersaft och har nu flera flaskor.

Just idag har jag börjat klippa gräset igen, 3:e gången i år och urjobbigt som vanligt, men i år är det så kruttorrt och så otroligt mycket frömjöl överallt så jag hostar, och ögonen svider och det känns helt enkelt inte alls bra. Har inte kunnat njuta av maj och det vackra lika mycket för det känns så onormalt att det inte regnar alls. Tror det är över en månad sedan vi fick en droppe regn och mitt regnvatten är slut för längesen. Det som är bra är att det inte är så varmt - märklig kyla är det. I norr regnar och snöar varje dag, men här.....!!! Jag förlitar mej på grannen som fyller en tunna lite då och då, så det blir snålvattning. Gräset växer ändå minsann. 

Önskar er en vacker junihelg och nationaldag på tisdag💛💙!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Juni har börjat bra med sol och lagomvärme. Hoppas det kommer rejält med regn snart, helst då på nätterna med tanke på allt firande, håller med dig att det knappt kommit regn under hela maj. Torrt som fnöske i markerna. Så otäckt med bränder som blossar upp!
Gräsklippning är på gott och ont, inget gym behövs ju! Men det går kanske att minska arealen gräs med att låta en del bli friväxande äng? Bra för mångfalden också och fästingarna trivs ju ändå överallt nu för tiden.

Önskar dig en fin helg med vila mellan varven!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Ainsi vous avez aussi de la sécheresse dans votre beau coin de Suède !

Ici, il a fait anormalement chaud depuis plus de trois semaines avec un vent qui dessèche tout. Pas une goutte de pluie non plus depuis le début mai et la terre argileuse du jardin est déjà crevassée comme en Afrique !
Toutes les floraisons sont en avance d'au moins un mois et bientôt tout sera fini et les mois de juillet et août seront tristes car il faut attendre que les rosiers fassent une nouvelle vague de fleurs mais s'il ne pleut pas et qu'il fait trop chaud cela sera compromis.
Enfin, il y a pire !

Bon dimanche
Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja denna märkliga värme och sol dag efter dag! Jag har en knallgul gräsmatta redan nu! ja man slipper ju klippa gräset men ändå...imorgon ska vi får 26 soliga grader här! Bäst att hålla sig i skuggan.
Kram från Titti och en snustorr ö

Monica sa...

Vilken fin bukett du plockat i trädgården! Och så mycket som blommar hos dig! Och precis som hos dig, så lider vi av den eviga torkan och allt frömjöl, som täcker precis allt ute!
rabarbersaft har jag aldrig gjort, men jag kan tänka sig att det är syrligt och gott!
Ha det gott, kram, Monica