söndag 30 april 2023

Valborg , ogräsmat och gräsklippning


Nu har Kungsängsliljorna dykt upp. De står nästan osynliga i fjolårsgräset i min vilda del av trädgården.


Jag plockade kirskål och nässlor och malde tillsammans med vitlök och riven prästost = pesto. Lite olivolja på det och allt är klart.


På med peston på en ny sorts pizza, eller pinzo som den visst hette. Färdigbakad och klar. In i ugnen och sedan äta den lite fluffiga grejen. Gott och mäktigt och räckte till flera mål.


Jag har satt potatis och täckt med fiberduk som vajar i vinden, för VIND är det heeela tiden och kall är den. Bondpionerna sticker upp. Jag har klippt gräset!!! Konstaterar att det mesta hos mej är oregano, knölklocka och kirskål


Svartvinbärsbuskarna har musöron, men björkarna dröjer. Det mesta dröjer faktiskt för det är kallt, kallt, kallt och blåsigt mest hela tiden. Härligt med solen ändå, men det ser skönare ut än vad det är.

 

 Vårsångerna fick jag höra idag på TV4:as nyhetsmorgon - så fint framfört av min vän P som ledde Sthlms studentsångare. Annars tänder jag flera ljus och håller mej hemma i värmen!

Ha en fin Valborg och Första Maj!

3 kommentarer:

Monica sa...

Så underbart att kunna göra något gott av ogräs som nässlor och kirskål! Men kan man använda nässlorna okokta, bränns dom inte längre när man maler dem?
Vi har, som vanligt till Valborg, haft gäster på vårmiddag här. Blogginlägg kommer.
Ha en fin förta maj, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Ogräsmat kan vara lika bra, om inte bättre, som att handla ingredienserna på Ica. Innehåller säkert mer vitaminer också. Svinmålla tex, så god istället för sallad när den tiden kommer.
Så roligt när du ser trädgården vakna mer för varje dag. Önskar bara att maj blir så ljuvlig som den kan vara. Så kallt här idag, fryser inomhus också.

Önskar dig många sköna dagar framöver.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Rien n'est meilleur que de manger ce que l'on trouve au jardin. Vous avez un grand jardin à entretenir. Cela doit prendre du temps de tondre toute cette herbe.
Ici le temps est ensoleillé et assez chaud pour la saison. Il y a beaucoup à faire dans le jardin. Cela fait du bien d'entendre le merle chanter pendant que l'on désherbe😊

Bonne semaine.
Kram
Hélène