torsdag 22 juni 2023

Blomstertiden


Blomstertiden är verkligen här - med besked! Jag har fyllt vaserna både på torpet och i lägenheten med pioner.

Jag har plockat innan de slagit ut och tur var väl det för regn fick vi ju i söndags, hela 22 mm, samt en liten skur igår på ca 1 mm. Blygsamt men lite fräschare blev det allt. 


Allt på en gång: nu blommar även de gamla doftande mormorsrosorna och blandar sej med doftschersminen. Man nästan storknar när man går förbi för det är rejäla buskar detta. 


Här kommer blåklockorna också - både vita och blå!


 Klippte några kvistar av mormorsrosorna som stack ut lite väl mycket för framkomligheten. Här lämnade jag dem när jag nyss kom hem från torpet efter att ha fixat fläderblomssnapsen, samt klippt lite sly. Den finns det gott om. 

Nu ska jag baka min ananaspaj och imorron ger jag mej iväg till Sörmland och kusinen.

Önskar er en härlig midsommarhelg!

3 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous avez de magnifiques pivoines dans votre jardin et qui n'ont pas été abîmées par la pluie. J'aime aussi beaucoup les roses anciennes. Elles font ensemble de ravissants bouquets parfumés.

C'est incroyable le décalage des floraisons d'une région à l'autre.
Chez nous, les pivoines sont fanées depuis longtemps et presque tous les rosiers ont terminé leur floraison. Certains refleuriront mais pas avant un mois je pense, les autres (des roses anciennes) ne refleuriront que l'année prochaine.
Nous avons finalement eu de la pluie et le jardin respire mais pas pour longtemps car on prévoit un weekend très chaud (30°C) donc tout va encore se déssécher !

Je vous souhaite un excellent weekend sous un beau ciel bleu.
Amitiés

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Härliga midsommarbilder! VARMT är det och det mesta blommar...dock har mina pioner blommat över. Nu är det rosornas tid :)
Kram från Titti

Monica sa...

Nu har jag missat minst två inlägg från dig - kommer inte in på bloglovin längre och ser inte när du gjort ett inlägg!
Tänk att du har så mycket pioner! Här har bara den ena av mina två blommat och bara med några få blommor. Jag tror att dom har blivit försvagade av alla torra somrar vi haft de senaste åren!
Men min schersminbuske har blommat rikligt och doftat!
Dina blåklockor är jag avundsjuk på, sådana har inte allas kommit här på länge.
Må så gott, kram, Monica