torsdag 29 juni 2023

Post midsommar och sillåda


Midsommar har passerat och värmen och sommarvädret fortsätter. Det börjar bli varmt även inne i torpet och värmen dallrar utanför. Pelargonerna frodas.


Bladpersiljan fick flytta in och har vuxit enormt. Snart blommar den.


Midsommar blev varm även i år. Hos kusinen dukades det upp för sillunch.


Det var jag som stod för sillunchen med min "berömda" sillåda. Enkel: Matjessill längst ut, hackad rödlök i innanför sillen och sedan hackat kokt ägg i mitten. Gräddfil över sillen och massor av gräslök ovanpå. Allt i ett liksom och en vinnare. 

Värmen verkar fortsätta och det går nästan inte att vara på torpet dagtid där solen ligger på från morgon till kväll. För mej är denna värme helt olidlig! Jag åker dit kvällstid och snålvattnar det som räddas kan. 

Hoppas på regn imorgon!


4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Une bien belle table pour accueillir les invités et un temps idéal pour manger dehors et déguster votre plat.

Ici, aussi nous espérons un peu de pluie. Tout est jauni et sec.
Le mois de juin 2023 se classe au deuxième rang des mois de juin les plus chauds sur la période 1900-2023 derrière juin 2003.

Cette chaleur et cette sécheresse sont pénibles.

Je vous souhaite un bon weekend
Kram
Hélène

Monica sa...

Wow, vilken trevlig midsommar du har haft! Alltså din sill-låda!!! SÅ snyggt och gott det ser ut! Och jag vet ju, att det är det också. Väldigt vackert dukat var det också!
Här är det alltid min syster som står för midsommarsillen, men om jag någon gång ska bjuda på "sill och potatis",så ska jag göra en sådan sillåda!
Hoppas att regnet snart hittar upp till dig! Här har vi haft duggregn från och till hela dagen och mycket lägre temperatur, SÅ skönt! Och trädgården ser mycket piggare ut!
Ha det bra, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ohh så mycket gott på midsommarbordet! Jas denna värme och torka...jag höll på att smälla av till slut!! Idag lite svalare och livsandarna kommer tillbaka :)
Kram till dig från Titti

http://hannaskrypin.se sa...

Åh, den där sillådan hade jag inte tackat nej till. Har inte ätit någon sillunch än i år och det börjar bli dags. Lite tråkigt dock att det bara är jag som tycker om sill.

http://hannaskrypin.se