lördag 17 juni 2023

Heta juniveckan


Veckan har varit torr, het och nästan olidlig. Doftpionerna har börjat slå ut.


Blomningen går i en rasande fart nu i värmen och här är den tredje av mina doftpioner - den som doftar lite viol.

Min ryska jättevallmo har slagit ut. Alla knoppar på en gång. 


Doftschersminen har fullständigt exploderat och jag ser hur bladen hänger lite och blommorna är små. Den doftar inte lika intensivt som den brukar. Så vacker ändå.

Igår var jag bjuden på lunch till min nya granne - "Pumpmannen" och hans fru  som har flyttat till mitt område. Vi hade en härlig eftermiddag med både mat och dryck.

Dessutom blev jag i veckan bjuden av brodern med fru, på försenat födelsedagskalas på torpet. De hade med sej räksmörgås och en massa gott. Sååå härligt vi hade det! 


Just denna helg bor jag på torpet och idag har vi faktiskt mulet väder - såååå skönt att slippa solen! Vi väntar (hoppas) på regn i morgon! Måtte det komma mycket!

På bilden ovan är myggfönstret i inför natten. Det ger ju lite svalka inne i torpet. 

Njut av helgen och vi håller alla tummar för lite (mycket) regn!

Uppdatering: det regnade hela natten till söndag - fint regn. Ca 10 mm hittills och det verkar fortsätta hela dagen. Jag jublar! 😀💧


3 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Je vois que vous avez été agréablement occupée cette semaine et que le jardin est bien fleuri malgré la sécheresse que vous subissez aussi.

Ici aussi, nous attendons la pluie désespérément. Il n'a pas plu depuis début Mai et nous avons eu de la chaleur aussi : 25 à 26°C et cette semaine 28/30°C ce qui n'arrange pas la situation qui est dramatique dans certains régions au sud de la France.

Alors croisons les doigts et espérons une bonne grosse averse qui remplira les cuves de récupération.

Passez un bon weekend

Kram
Hélène

Monica sa...

Vilken trevlig vecka du har haft, med mycket "festande" med nya och gamla vänner, god mat och vackert väder!
Vilken underbar bukett det stod hos din nya granne "Pumpmannen! Hade du med dig den?
Så mycket vackert som blommar i din trädgård, här är det sämre med det i år. Av mina gula dagliljor blev det EN blomma...
Men nu blommar mina vita pioner, dock bara några få blommor.

I eftermiddag fick vi in ett åskregn här, som på en halvtimme gav 11 mm regn! Och sen har det regnat lite nu ikväll också! SÅ skönt! Och behövligt! Jag bar tunga vattenkannor (vi har ju vattningsförbud) till mina odlingslådor tidigare idag och nu fick dom lite påspädning!
Tänk att man blir så glad av regn...
Ha en fin fortsatt helg, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja äntligen fick vi lite regn! En mulen dag som var sååå skön...idag strålar solen igen och värmen är tillbaka, puh!!!
Kram från Titti