fredag 9 juni 2023

Torplivet i veckan med galande gök och vicker.


Schersminen har börjat slå ut lite smått och jag väntar kaskader av vita blommor snart för buskarna växer, trots klippning. 


Morgonsol på torpet där jag har bott hela veckan och både njutit och förfasats över saker i trädgården....


Rhododendron har nått sin höjdpunkt och ståtar med hela 21 blommor! Så vacker! 


Den doftande dagliljan har slagit ut och doftar liljekonvalj! 


Här är förfasningen!!! Den ytan som jag inte klipper utan låter allt växa vilt har numera tagits över av denna envisa växt. En slags VICKER! Det är inte kråkvicker. Den dyker upp överallt, men mest på den vilda delen som tidigare ståtade med vilda blommor såsom prästkragar, blåklockor, klöver och massor av hundkex. I år, endast 2 plantor med hundkex, resten denna vicker. Tyckte först att den var lite söt och slingrigt vacker, men nu.....! Avskyr den för den tar liksom över ALLT! Undrar just vad det är som gör att den plötsligt trivs så förträffligt bra hos just mej. Saftig och frodig, trots torkan!
 

Nåja, Bondpionen hukar lite i torkan och har snart gjort sitt. Som tur är fyller min snälle granne mina tunnor med vatten då och då så jag ändå kan snålvattna vissa växter, dock inte denna.


 I veckan var grannen M och jag i plantbutiken och jag köpte lite växter att byta ut penséerna med. De börjar bli lite trötta nu.  Det blir dagens lilla pyssel.

I övrigt har vi sol, sol, och sol. Igår vände vinden och det blev isande blåsiga vindar och endast +2 grader imorse!!! Vilket märkligt väder. Göken gol helt hysteriskt i flera timmar idag - ihållande liksom, och så länge!
Härligt att sova på torpet, men oroande med denna torka!
Ha en fin helg!

3 kommentarer:

Monica sa...

Det blommar ju jättefint hos dig trots torkan!
Varken min schersminbuske, mina pioner och mina gula dagliljor blommar än, där ligger du före! Jag skyller det på torkan, men du har ju också haft det torrt...
Så tråkigt, att den där vickern har tagit över istället för allt fint som växte där!
Men så är det,vissa växter, som t.ex. kirskål, tar över helt och det är ett elände att bli av med dem...
Gulligt av din granne att fylla dina vattentunnor då och då. Tar du med dig vatten till hushållet hemifrån?
Lika varmt här idag igen, nästan 25 grader! Hoppas att vi inte får en sådan varm och torr sommar som 2018...
Ha det gott, kram, Monica

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous avez donc passé un bon moment au chalet et avez dû tellement l'apprécier ! L'intérieur semble tout à fait charmant.
Vos rhododendrons et pivoines sont magnififiques. Ici, ces plantes ont fini de fleurir il y a longtemps.

Oui, une chose que je ne comprends pas c'est que malgré la sécheresse les mauvaises herbes continuent de pousser !! ce n'est pas juste !
Ici, la pelouse (qui n'en est plus une) est envahie de trèfle, mousse, liseron , pissenlits, porcelles (une vraie plaie !). Plus on désherbe et arrache à la main, plus cela repousse : c'est désespérant ! ☹
Nous attendons la pluie promise pour aujourd'hui mais qui hélas se fait attendre. Les cuves de récupération sont vides.

Je vous souhaite un bon weekend dans votre chalet.

Kram
Hélène

Passez un bon weekend

HWIT BLOGG sa...

Ja sol sol sol här också OCH hård vind. Allt är som en öken snart! Men sen vet man ju inte...kanske juli regnar bort! Fy för ogräs, jag har min åkervinda att kämpa med. Den stryper det mesta den kommer åt.
Kramis från Titti och en HET ö