lördag 11 augusti 2018

Äpplen och skördesoppa


Äntligen lite normalare sommartemperatur på ca 22-23 grader och man kan andas! 
Vädret har äntligen vänt och vi har dessutom fått lite regn i två omgångar, sammanlagt 21 mm! Så mycket har vi inte fått på hela sommaren. Till regnet hör tyvärr åskan också, men vi har varit lite förskonade här. Visserligen smällde det rejält i onsdags kväll men vilken lycka när regnskuren kom! 

Genast infinner sej den där sköna höstkänslan med äpplen och annan skörd. Bilden (ovan) är från 2015  då äppelskörden var perfekt. Både Sävstaholm och Oranier i korgarna. 
Inte lika fina i år, även om de är många, många och väldigt små! 



 Idag har jag ägnat dagen åt att köra iväg fallfrukten från ett av träden! Det blev två vändor till soptippen! Det är helt klart ett äppelår i år, även om de inte är så stora, men inte heller så angripna, med tanke på torkan. 



Till denna tid hör också SKÖRDESOPPAN!  Förr i tiden odlade jag både  squash, morötter och vaxbönor och så potatisen så klart. 
Då gjorde min moster Flora och jag en skördesoppa på allt detta! Bara känslan av att äta av den egna skörden var så härlig. 
Soppan innehåller:

Vatten ca 1 liter
grönsaksbuljong
1 squash
vaxbönor
potatis (helst lite mjölig)
morötter
(allt skäres i tärningar)
samt kasseler eller bacon i tärningar (kan uteslutas)som stekes först och hälls i soppan, som får puttra någon halvtimme tills allt är mjukt och gosigt.
Salt och peppar.
Man kan säkert ta andra rotfrukter som man tycker passar! 
Supergod är den! Ät gärna grovt surdegsbröd till! Mums! 

Så härligt att äntligen kunna andas och bli lite aktiv!

Ha det gott! 

2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Tänk att du får så mycket äpplen så du måste köra på tippen! Hos döttrarna finns också mycket frukt men de är ovanligt stora i år, trots torkan som varit. Idag är det mulet och regnet hänger i luften, skönt! Hoppas det kommer att regna HELA dagen.
Soppan påminner om den mor gjorde och som jag inte gillade alls på den tiden. Men nu! Härligt med alldeles nyskördade grönsaker. Älskar gnisslet... om du förstår vad jag menar?

Nu ska jag äta frukost framför Nyhetsmorgon, en söndagsvana jag lagt mig till med. Rekommenderas!

Ha en fin söndag.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Äntligen kan jag komma in på Bloglovin och se ditt inlägg!
Visst är det härligt att det blivit svalare och man kan andas ordentligt! Vi har dessutom fått 41 + 31 mm regn de senaste dagarna,och det var verkligen välkommet!
Din skördesoppa ser jättegod ut och jag kan tänka mig hur man njuter när man äter allt det hemodlade! Jag odlar squash för första gången i år och har redan gjort både squashplättar och squashgratäng - så gott!
Här skänker folk med mycket äpplen dem till hästägare, som behöver foder till sina djur!
Ha det så skönt i förhösten - nu börjar din och min favorittid!
Kram, Monica