onsdag 1 augusti 2018

En blommig tjyvstart.


I måndags tjyvstartade vi med kräftskiva hos min farbror! Ja, den årliga och tradition sedan flera år. Vi ville ha den lite tidigare i år, så vi kunde vara ute. Ibland är det nämligen så kallt i augusti, så vi har fått sitta inne. Så var ju nte fallet i år! Det var hett som attan och vi körde vår bouleturnering i sedvanlig ordning, men där smälte man nästan och svetten lackade! 
Ja, vi kunde verkligen sitta ute i år, skönast var det ju på sena kvällen, då var det ljuvlig och riktigt skönt! 


Min farbror har alltid så fina blommor, så även i år, trots torkan! Han har vatten, så han vattnar varje dag, från flera brunnar! 
Här (ovan) en otrolig sammansättning av olika blommor på uteplatsen! Här syns också det lilla lusthuset där vi åt kräftorna.


 Lite skuggigare på baksidan med petunier - så klarblå och vackra!


 ...och nedanför en fantastiskt murklocka, som spridit ut sej rejält!
Det är så roligt att få visa lite blommor nån gång i sommar. Min egen trädgård håller helt på att torka bort! Det är nästan deprimerande att vara där. Inget regn får vi. I söndags fick vi åskskurar och så olika det var - på torpet fick jag 3 mm, men bara nån kilometer bort fick de 80 mm och på vissa ställen inget alls! 
Hoppas att det kommer lite regn ikväll, om inte annat för temperaturens skull.


Min trognaste vän numera är fläkten! Den går dagarna i ända i lägenheten. Utomhus är närmare 30 grader och på nätterna går inte termometern under 20! Jag mår illa och får huvudvärk och kan just inte uträtta något alls. Dricker vatten, äter vattenmelon och saltgurka.
Det är första augusti och jag kan bara hoppas på normalare temperatur och mycket regn!

Ha det så bra som ni kan i värmen!

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vad det ser härligt ut med kräftor! Och man behöver ju salt denna heta sommar...
Så vackra blommor din farbror har, det var roligt att se något, som inte är brunt och intorkat, som här! Jag säger som du: Hoppas att augusti bjuder på lite svalare väder och framför allt regn!
Idag är det faktiskt lite molnigt här, några åskknallar har kommit och 3 mm lätt regn, Jaja, man är tacksam för allt! Men nu kommer solen igen...
Ha det så bra som det går!
Kramar, Monica

Sandra sa...

Lindas imagens. Feliz dia. Cumprimentos.

Solstrimmor sa...

Älskar kräftor och blir ursugen! när jag ser dina bilder! Vilken härlig tradition, trots värmen. Skönt att kunna sitta ute hela natten om man nu vill, dock inte jag som är kvällstrött. Jag känner mig också utsugen, svettig och less, tycker inte heller om denna extremvärme. Min fläkt är min bästa vän, dag som natt. Oersättlig!

Nu hälsar vi augusti välkommen och hoppas på normalväder. Men, vi får inte välja, kan bara sätta fläkten på högsta och äta mer melon.

Kramar från Eva-Mari

Annica sa...

Oj, vilken blomprakt hos din farbror och kräftorna ser ju inte dumma ut de heller... Ja tänk vilken sommar vi fått njuta av detta år. Fast alla njuter ju förstås inte... tänker på alla bränder, alla sängliggande, djur utan foder, bönder utan skördar och allt som torkan för med sig. Ruggigt är det, det känns inte normalt, vad händer med vårt klimat?
Njuter av sommaren men känner en oro...

Kram!