onsdag 17 juli 2019

Mitt i sommaren, bröllop och skördetid

 
Efter helgen känns det som lite sommarlunk, eftersom det har regnat i nästan två dagar, och jag har inte kunnat göra någon trädgårdsnytta. Bara plockat av de blommor som nu finns i trädgården.
Pionerna har vinkat adjö och nu är det vialer, malva och lite annat halvvilt som gäller.

 
 Efter helgens vackra bröllop i huvudstaden känns det ganska skönt att vila lite inomhus. Tre dagar i Stockholm frestar på, även om jag blev skjutsad och hämtad här och där. Jag ramlade dessutom rakt in i förberedelserna eftersom jag anlände redan i fredags.
Ett vackert bröllop blev det ändå för dessa färgstarka ungdomar, där inget fattades. De var som ett par direkt hämtade ur sagan.

 
Just idag blev det äntligen nästan uppehåll på regnet och jag kunde skörda rödlöken, som i år är riktigt lyckad. Nu hänger den på tork på ett av borden på uteplatsen!

 
 Både rödlök, salladslök och morot drog jag ur jorden idag.

 
Jag hann även med en rejäl skogspromenad. Blåbären är många, men ack, så små. Jag fick i alla fall ihop till en liter. Även några kantareller tittade fram, samt fågelbären från torpet, som också är rikliga i år.
Mitt i sommaren redan! Vart tar tiden vägen?

Imorgon blir det en liten utflykt till grannstaden!
Önskar er sköna dagar så här mitt i sommaren!

3 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vilket fint bröllop du var på! Det är ju festernas fest med bröllop! Men visst tar det på krafterna med allt sådant, som går utanför ens vanliga liv...

Vilka skördar du får på torpet! Så härligt det är att skörda sina egna grönsaker. Jag är så glad för mina vaxbönor. Jag sådde squash också, men det kom inte upp över huvud taget!

Och du har plockat både blåbär och kantareller! Inget av det finns ju här, tyvärr!
Men körsbär plockade vi igår på Schaggarp. Massor, men vi har nästan ätit upp dem redan!

Ha det fortsatt bra, min vän!
Kramar från Monica

Solstrimmor sa...

Men så roligt med ett bröllop! Så fint med turkos klänning, har hört att det blir vanligare med färgade klänningar. Förstår att du fick nog av storstan efter tre! dar. Jag får nog efter bara en! Men nog har vi en vacker huvudstad.

Rödlöken på tork i bordet... vilken finurlig idé... och vacker metod att torka på! En tavla! Kan du hålla dig borta från penslarna? Har väntat länge nu på nån ny målning!Om jag var du så skulle jag...!

Ha en fin dag i vår Herres hage!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Bröllop är ju det vackraste! Härliga bilder! Sen vill man hem igen :) Jag vet...sommaren rullar på och jag hinner ingenting! Så märkligt!
Här kommer dock en söndagskram!
Titti