måndag 1 juli 2019

Sommarlivet på torpet

 
Sommarlivet på torpet har verkligen börjat och sommarblommorna avlöser varandra!  Så mycket att njuta av just nu och efter pionernas nästan lite heliga tid (för mej i alla fall) inträder rosorna!

 
 Min favorit, White Nights blommar rikt i år även om den inte är så högväxande, men många knoppar är det och den doftar himmelskt!
Jag var lite orolig för den eftersom det var många minusgrader i maj när den började sticka upp, men den kom igen! Tack och lov!

 
 Trädgårdsvialen, den pålitliga svämmar över alla breddar och brer ut sej både på uteplatsen och på staketet på baksidan. Färgerna varierar från cerise till denna ljust rosa!
 
 
 Under en päronkvist har Malvorna slagit sej ner. Här de vita, men jag har även rosa! Det flyttar runt lite som de tycker!

 
 I ett tidigare inlägg berättade jag ju om gräskronorna, och där jag endast gjorde en med smörblommor. Jag började dock på en med lite blandat, men orkade inte riktigt ända fram, utan det blev bara en del som här fick hänga i hallen!

 
Den första egna potatisen grävdes upp i veckan. Liiite besviken blev jag eftersom jag inte tycker att den blev tillräckligt stor, med tanke på att jag ändå satte den 18/4!  Nåja, några plantor är ju kvar, men ack, så god den är! Inget går upp mot egenodlad nypotatis!

 
Jag har bott på torpet senaste veckan och både njutit i den otroliga värmen vi har haft och av all blomning. Här har jag radat upp de små buketterna på bordet för att njuta riktigt mycket även inomhus.
Detta är de sista pionerna och de första rosorna, samt även några mårbackor som fick klippas ner!

Jag har rensat, rensat och rensat! Klippt ner plommonsly i mängder, samt även njutit av dofter och ljus! Vilken lycka att ha ett torp ändå, med trädgård! Vi har haft en otrolig värme, som just idag har ändrats till en otrolig blåst. Nu hoppas jag på lite regn, för det är stor brist på vatten nu. Väldigt torrt är det i torpträdgården!
Jag njuter av sommaren och av juli och på torsdag har jag beställt en hel låda jordgubbar!

Önskar er njutbara julidagar!

5 kommentarer:

pelargon sa...

Ja,vad det blommar nu.Det är lite vemod när vissa blommor är slut,men det ena avlöser det andra.Så fina små buketter med allt det vackra.Vi hade också extremt varmt igår och halv storm idag.Önskan finns ju om lite mer lagom...Men visst är det fint nu i vilket väder som helst.Lite regn då och då hoppas vi på ...på riktigt.Och du har redan egen potatis . så gott.Jag har bara kollat lite med handen,men det verkade så smått. Får nog vänta nån vecka till.....Men en liten kantarellsmörgås blev det ikväll.
Du får fortsätta njuta av torplivet.
Kram Margareta

Monica sa...

Ja, i denna värme vi har haft, så går det fort i trädgården! Man får ta sig en tur varje dag, för att inte mossa något. jag har två pionblommor kvar, men sen är dom slut! och min Bonicaros har blommat över alla breddar, men börjar fälla kronbladen nu. Det har varit för varmt för trädgårdsarbete, men nu ska det tydligen bli svalare. Och regn.
Synd om Paula, som har hyrt ett hus här och sett fram emot strandliv...
Mmmm, så gott med egen potatis! Jag har inga egna, men vi köper av en bonde, och där får man alltid nyupptagen potatis!
Ha det så gott och hoppas att ni också får lite regn snart!
Kramar, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja det är vackert nu, magiskt vackert...underbara bilder från ditt torp och jag förstår din lycka över det :)
Efter en stekhet helg så är det idag blåsigt så att man tror taket ska lyft! Ja svensk sommar du vet!
Kram Titti

Annica sa...

Så vacker blomning i ditt fina torp. En gräskrona har jag funderat på i flera år, men med mitt tålamod så vet jag nog hur det kommer att gå...
Ha det så gott, och nu hjälps vi åt att hålla tummarna för lite regn! ;)

Kram Annica

Solstrimmor sa...

Din färskpotatiskastrull skulle jag ge mycket för! Inget går upp mot den man gräver upp själv. Här får man verkligen lön för mödan!
I år tror jag alla växter har ansträngt sig extra... så rik blomning! Hoppas du fått regn nu och inte drabbats av den hagelstorm med förödande konsekvenser som så många i ditt område?
Gillar gräsgirlangen! För mig har det inte blivit av... i år heller!

Njut av tillvaron som nog har sänkt värmen även hos dig?
Kramar från Eva-Mari