lördag 27 juli 2019

Värmebölja och kusinträff

 
Jag bor på torpet och här har jag precis stängt fönstret efter nattens myggnät. Det går inte att ha öppet dagtid när det är närmare +30 grader och solen lyser in. Pelargonerna verkar ändå trivas.
På torpet ligger solen på precis hela dagen så det blir rejält uppvämt, men ganska svalt inomhus om man håller dörrar och fönster stängda.

 
 Under natten har den ljuvliga rosen White Nights slagit ut och visar en lite rodnande insida och doften är helt, helt ljuvlig!
Annars är det inte mycket som blommar nu. Det mesta är tyvärr upptorkat - det vanliga julidilemmat när det blir för varmt. Jag väntar på svalare väder så jag kan klippa gräset som blivit tufsigt och långt här och där.

 
 I torsdags var den årliga kusinträffen och denna gång var vi hos kusinen som har hus i den Östgötska skärgården. Vi hade ett härligt dygn trots värmen. På bilden syns själva välkomstdrinken, observera saltgurkan!

 
Mat och prat mest hela eftermiddagen och kvällen. I år blev det lammracks, som var underbart gott med alla tillbehör. Sedan fick vi en ljuvlig jordgubbspaj med glass efteråt.
Ännu ett härligt sommarminne med kusinerna.

Just nu hemma i lägenheten för att vattna, men nu blir det torpet igen och kanske orkar jag slå lite med lien när det blivit lite svalare ikväll.
Ha det gott i värmen!

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vad det ser härligt ut med det svala bubblet! Denna värme... Men vad är det för gott längst ner till vänster på samma bild som glasen? Det ser SÅ gott ut! Och saltgurka till bubbel? Det har jag aldrig provat!
Ja, jag vet ju att varken du eller jag gillar denna extrema värme. Och torkan är förödande för trädgården. Jag skulle behöva klippa vårt toviga, glesa gräs också, men vem orkar det i denna värme? Men det ska visst bli svalare nästa vecka...
Det har blivit många bad de senaste dagarna och det är ljuvligt! Vi har 23-24 grader i vattnet här nu!
Må så gott i ditt fina torp,kramar från mig!
Monica

Annica sa...

Så mysigt med sommarfester! Ja, nu det är svårt nu att hålla växterna vid liv. Det går ju år mängder av vatten och helst borde man vattna både morgon och kväll...Men, det ska bli svalare igen och det blir nog skönt för alla levande varelser.

Ha det gott!
Annica

Solstrimmor sa...

Kusinträffar är roliga, tänk vad man pratar... och skrattar! Har en bästakusin som är mig kär, de andra är killar och blir inte lika nära på samma sätt. Härligt med flera! Kan tro att ni har roligt.
Åh, White Nights, den underbara, att du lyckas hålla den fräsch! Jag har alltid haft hatkärlek till rosor. Vi har aldrig riktigt kommit överens. Nu njuter jag av dina bilder!

Nu, strax efter sju är det "bara" 17 grader... ÄNTLIGEN SVALARE! Jag tycker inte om denna hetta som förhoppningsvis är över nu. Fram för normala temperaturer, då mår vi alla bättre tror jag!

Ha det fint min vän!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Roligt med sommarträffar, tyvärr har det blivit dåligt med det denna sommar...VARMT ja, idag kokar jag nästan bort!! Hur ska man kunna sova i natt tro?? Får ligga i källaren tror jag :)
Kram från Titti