söndag 25 juli 2021

Utflykt och skörd


En skön eftermiddag hemma hos min farbror, med ett glas Riesling på altanen! Svalkande vindar från viken i förgrunden. 


En av de nya rabatterna hos min farbror och här tar liljorna och ringblommorna över allt mera. Ett härligt dygn nere hos farbror med särbo.



Hemma på torpet har jag skördat rödlöken. Den enda skörden som nästan alltid lyckas. Nu hänger de på tork.


 

 Inne i torpköket ståtar den övervintrade pensépelargonen och den är nästan finare än den jag köpte ny. Få se om den klarar ännu en vinter.

De heta dagarna flyter på och jag gör inte annat än vattnar, med regnvattnet som nu börjar tryta rejält. Jag hoppas innerligt på regn i veckan.

Ha det gott i värmen! Blöta, kalla handdukar att badda sej med är effektivt!

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja värmen börjar ta ut sin rätt nu...och regn behövs verkligen! Vi har egen brunn så den sinar väl snart om det inte kommer lite regn. Vilken underbar pelargon, helt ljuvlig!
Jamen ha en skön söndag nu...
Kram från Titti

Monica sa...

Ett glas Riesling och svalkande vindar låter underbart!
Och alltid roligt och avkopplande att komma bort ett litet tag!
Lika varmt och torrt här och vi hoppas också på regn i veckan som kommer!
Din pensépelargon är ju helt galen, vilken planta! Då klarar den säkert en vinter till! Klippte du ner den mycket i våras?
Med hopp om regn i veckan, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Jag är alltid så fascinerad över din fina rödlöksskörd, år efter år! Och nu din pensépelargon från förra året! Så tacksamt dem blommar. Du kan säkert vinterförvara både den och din nya.
Härligt med att vi kan besöka våra kära igen. Inte mycket behövs, bara att få sitta ner och prata öga mot öga i lugn och ro gör så mycket!

Önskar dig fortsatt fina (nåja, lite svalare) dagar!
Kramar från Eva-Mari