lördag 3 juli 2021

Veckan som gick


I veckan var väninnan M och jag vid en handelsträdgård vid ett slott. Jag blev bjuden på lunch och vi handlade en del också.


Jag köpte ett vindspel i bambu, samt några nya växter till fönsterlådorna, eftersom penséerna har kroknat helt.


En Digitalis har lösgjort sej från de mörkt rosa och plötsligt har jag en ljus rosa också. De väljer ju sina ställen och allra bäst verkar vara i gruset.

En skogspromenad blev det också och några små kantareller hittade jag, så svampsäsongen har börjat!


Humlebågen har äntligen blivit fylld. Den högra är lite segare, men nu så....

Allt växer i turbofart nu och det är nästan svårt att värja sej för allt som dyker upp. 

Idag dallrade hela trädgården av hettan och solen och det är svårt att få något gjort när solen ligger på överallt. 

Myggorna verkar också vara på alerten och jag kan inte längre gå i sandaler i trädgården då mina fötter är alldeles uppätna med myggbett! Dessutom har jag fått ett ORMBETT! Ja, det måste vara ett sånt med två små prickar och sen blev det rödblått runtom. Kliade som ett myggbett. Hur kan man bli ormbiten utan att märka något?! Nu håller det på att gå tillbaka, men jag undrar ju bara, var finns ormen! Använder stövlarna numera när jag grejar på uteplatsen - jag tror det är där den finns. 

Nåja, nu hoppas jag på lite svalare väder och gärna mera regn!
 

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Vilken härlig utflykt och huuuuu för ett ormbett!!!!!!! Och var är den??? Så otäckt! Värmen fortsätter och det blir många stunder i skuggan...man orkar ju ingenting.
Kram från Titti

Monica sa...

Fy, så hemskt med ett ormbett!!! Konstigt att du inte märkte när du fick det??? Den fick kanske inte tag ordentligt? Du får ha koll på bettet, så att det inte svullnar för mycket! Nog bra att ha stövlar om man går i terräng!
Här har vi varken ormar eller mygg, men jag har fått mitt livs första fästingbett! Jag drog ut den innan den hann göra för stor skada.
Lite svalare här nu och idag är det en ljusgrå himmel och alldeles stilla.
Ha en skön fortsatt söndag, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Vilken sommar vi fått! Även om den nu är lite väl varm för min smak. Igår hittade jag några kantareller jag också. Men de flesta på mitt ställe var snigeltuggade och torra. Dessutom håller slyet på att ta över, svampen försvinner säkert. Räcker till en lunchomelett ändå. Man får vara glad för det lilla!

Så fint humlen klättrat och fyllt bågen! Gröna växter ska man inte förringa. Allt behöver inte blomma. Förresten får humlen fina kottar till hösten om det är en hane? Eller var det honorna...?

Hemskt med ormbettet!!! Är du säker? Otäckt. Hoppas den flyttat nu, inte kul att behöva ha stövlarna på...

Önskar dig en fin vecka med lagom av allt... och alldeles ormfritt!
Kramar från Eva-Mari