fredag 7 april 2023

Påskvinter och läsning


Lite påskpynt på skänken i köket med återanvända påskägg och tulpaner som gick av. 


Strålande, kalla morgnar i veckan.


Vintern håller greppet, men tête a tête håller ställningarna, trots att de kroknat över natten.


Inne i sovrummet har den övervintrade Murgrönsviolen börjat blomma, men än dröjer det länge innan den får komma ut.


Fantastiskt soliga dagar och igår morse  var utsikten svindlande i soluppgången. Fortfarande flera minusgrader på natten och kalla dagar. Solen och snön gör att det nästan är outhärdligt ljust.


 En loppisbok hittade jag i veckan, den har påbörjats. Annars har jag avverkat ett födelsedagskalas, samt planerar för påsklunch i morgon här hemma.

Önskar er alla en GLAD PÅSK! 

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Jag förundras över din Murgrönsviol som du lyckats övervintra år efter år! Mina exemplar har alltid blivit lusiga. Kan det vara att de inte tål värmen på min balkong måntro? Om jag får en skuggig balkong (nångång) ska jag prova en gång till för jag tycker de är så vansinnigt söta.
Idag har vi haft +10 och sol hela dagen, jag har suttit på balkongen men det blev (som vanligt) för varmt till slut. Hm, lite tidigt att gnälla men jag våndas över tanken på ännu en alltför varm sommar.
Tänk vilka fynd man kan göra på loppis. Köper aldrig nya böcker längre. Lånar hellre de jag nyutkomna jag vill läsa och så botaniserar jag bland loppisböckerna. Och som du, gör fynd ibland!

Önskar dig en fin påskhelg och hoppas du får lite lagom sol på näsan.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Il semble que l'hiver s'attarde chez vous, ne veut pas laisser la place au printemps. Ici, le printemps s'est véritablement installé. Tout pousse à grande allure dans le jardin même si cela manque de pluie.
J'espère pour vous que les températures vont se réchauffer.

Je vous souhaite un bon déjeuner de Pâques !🐣🐤

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja ack så kyligt!! Grått och trist väder....bästa att vara inne och läsa en god bok i soffhörnet :)
Ha en fin påsk nu Lisa!
Kram från Titti

Monica sa...

Din murgrönsviol är ju otrolig! Såå fin! Den har du haft i flera år, inte sant?
Tänk att ni har snö - och vi har suttit ute och ätit idag!!! Vi bor i samma land...
Hoppas att du fick en trevlig påsklunch idag!
Kram, Monica