fredag 1 december 2023

DECEMBER


Första december idag och  ljusstakarna är framme...


Vardagsrumsfönstret är fixat med stjärna också i "blå timmen". En väninna tycker det ser ut som Nordnorge utanför, och jag kan hålla med. Mängder med snö har vi fått i veckan. Det är då inget fel på julstämningen.


Adventsstaken är förberedd. Inget speciellt - jag kör samma som föregående år.


Första december och jag bjuder på skumma bilder då det är svårt med ljuset för kameran. 


Idag tränade jag lite på vinterväglaget och åkte de två milen till Söderköping, där blomsterbutiken har bullat upp med både granar och kransar i mängder. Här är gratis julstämning med riktig snö. Halkiga trottoarer gjorde att jag snabbt tog mej hemåt. Det gäller att passa på innan det blir mörkt igen. Väldigt korta dagar är det, men uppehåll på snöandet idag i alla fall.

Julmarknader i helgen lite överallt. Kanske jag besöker någon.

Önskar er en fin adventshelg!
 

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous avez déjà décoré votre maison pour l'Avent. C'est très chaleureux toutes ces bougies et de la neige en plus, cela fait très décor de Noël.

Ici, en France, à part peut-être dans l'Est en région Alsace/Lorraine près de la frontière allemande, on ne fête pas l'Avent.
Chez nous dans notre maison, nous n'allumons pas de bougie spécialement pour cette occasion. Je comprends que dans les pays nordiques, c'est une tradition très respectée peut être à cause des journées qui sont plus courtes et le manque de lumière.
Ici aussi, il y a de nombreux marchés de Noël un peu partout mais je n'y vais jamais. Hier, j'ai fait un tour à la jardinerie de Chevreuse avec ma soeur mais lorsque je vois, dans les rayons, toutes ces décorations de Noël fabriquées en Asie, j'ai envie de tourner les talons.
Je vous souhaite un bon weekend et faites attention sur la route s'il y a de la neige.
Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

Glad första advent vill jag önska dig! Hoppas du besöker en julmarknad idag, vädret inbjuder verkligen till det i år. Själv har jag tårtbottnar i ugnen och dukar strax för mitt adventskalas.

Må gott!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Underbara bilder du bjuder på 1:a advent! Det känns lite mysigt att vi hunnit till december redan...vart tar tiden vägen tro?
Kram från ett vintervitt Öland & Titti

Monica sa...

Vilken julstämning hos dig med ljusstakar och stjärnor och med all snö utanför. Här har vi faktiskt snö kvar fortfarande, vilket är ovanligt här. Men de senaste dagarna har temperaturen gått över nollan, så den är nog snart borta. Vi går här och hostar och snörvlar, febern försöker jag hålla nere med tabletter, men pigga är vi inte...
Men vi får hjälp av dotter Fia med att handla, så det gått ingen nöd på oss.
Ha det gott, kram, Monica