söndag 16 juni 2013

Söndagsbilder

En dag på kolonin.
En av de vackraste dagarna i veckan var jag inbjuden till en väninna som bor på sin koloni under sommaren. 
Det är en av de äldsta kolonierna alldeles i utkanten av den mellanstora staden -  ett minivillaområde med små välskötta trädgårdar och vackra små hus.
Det var en fröjd att vandra omkring här och njuta av fägringen i de små trädgårdarna. Både äkta syrén och doftpioner blommade här och där.
Sen att jag blev bjuden på sillunch gjorde ju inte saken sämre....! :)

Vilket fantastiskt sätt att ändå ha en trädgård, trots att man bor mitt i stan!

Flera söndagsbilder finns som vanligt hos FABRIKEN

Ha en riktigt skön söndag!

14 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är ju det perfekta boendet, ett plus och ha nära till kolonin. En lummig och blommande oas, så roligt och hälsa på där. Och sill är gott!
Kramar
AnnaMaria

Snäckskalsdalen. sa...

Ända sedan jag var ett väldigt ungt barn har jag fascinerats av koloniträgårdar och deras hus. Min mamma hade en farbror som hade det och jag älskade att åka dit. Kan det vara då min fascination av små hus började, jag tyckte det var så mysigt! Ett fantastiskt kulturarv får man väl säga att det är.
Agneta kramar

samson sa...

Kolonilivet är underbart,
så hade jag det i 10år ,sedan köpte dottern och jag ett hus (Valhalla)och jag blev med trädgård, förra året sålde jag min lilla älskade stuga,då det blev för jobbigt med 2st trädgårdar
ha det så bra
maggan

Hajan sa...

Tänk så bra dessa trädgårdar är,
så himla fint att ha en oas att gå till.
tack för Du visar oss detta.

kram Hajan

OlgaA sa...

Hej Lisa!

Så trevligt med ett besök hos en vän i en fin miljö! :)

Ha en fin vecka!

kram/Olg@

Monica sa...

Vilken idyll! Ja, ingenstans ser man väl så välskötta trädgårdar, som i koloniområden!
Och sill-luch, nej, då blir det inte mycket bättre...
Kram, Monica

G:a Affären sa...

Min syster både på Söder och hade en kolonilott, vilken oas det var och det skördades flitigt på sensommaren. Och precis som du visar så är lotterna alltid så välskötta.
Sillunch låter helt rätt, enkelt och så gott!

Kramar
Cia

MINA TVÅ HEM sa...

Jag har alltid beundrat sådana kolonitomter, dom ser helt ljuvliga ut. Att på en liten yta få så många olika växter att samsas och trivas.
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Meta sa...

var sååå säker, det är det bästa jag gjort med att skaffa koloni. Önskade att fler kom på den idéen som bor i stan. Därför vill jag sprida min glädje till andra över den.
Ha en go vecka
Kram Meta

Tina sa...

Kolonilotter är fantastiska, ett bra alternativ när man bor i stan o vill ut på 'landet'.

kram till dig

M/S Design sa...

Det är något visst med koloniträdgårdar!! små idyller!
Ha de bra
Mariana

Gabriella sa...

Underbart att få njuta av lite grönska och blomster! Vilka härliga bilder, det ser ljuvligt ut där.

Solstrimmor sa...

Kanske nåt för mig? Tanken har funnits... Vackra bilder som bidrar till funderingar.

Ha en fin början på veckan.

Kram Eva-Mari, som nu har satt upp dina fjärilstavlor på rätt plats!

Eleonora sa...

Det där med kolonier är något alldeles fantastiskt! Men även mycket krävande. Man måste följa vissa statuter - häcken får inte vara bredare än xx och inte högre än xx cm. Inget skräp på tomten och helst ska också något ätbart odlas i något land. Styrelsen brukar "gå syn" då och då och det kan hända att man får sig en tillsägelse. Jag kämpade i över 5 år med min gulliga stuga, som ligger i Bromma, och jag bodde ofter där veckovis. Om man bor på kolonin hinner man med all rensning och beskärning väldigt bra och kan även hinna med att ha litet gäster på lättlunch eller kaffe.

Din väninnas koloni ser helt underbar ut och såå välskött!! Det måste ha varit härligt att få vara gäst där.

Skön sommarvecka till dig min vän