torsdag 13 juni 2013

Torsdagstema: mönster

Jag är ganska sparsam med mönster. Jag tycker nog mera om olika strukturer. 
Stora mönster tycker jag är för stora ytor och det har inte jag.

Randigt har ändå följt mej genom åren - ränder i olika storlek. Här (ovan) en variant som jag klätt stolarna med, samt den ganska nya kudden från HM-Home.

Min egentryckta schablon på den tunna sovrumsgardinen (ovan) - vitt i vitt. 
Ett par lakan (ovan). Det vänstra - en favorit både när det gäller mönstret och tyget är lite tjockare. 
Det högra - ett gratislakanset från en postorderfirma - romantiskt sommarmönster, med bleka rosor och lite text.

Flera inlägg i temat finns hos FABRIKEN.

Junitorsdag och det regnar. Idag blir det lite innejobb.

Ha en fin torsdag!

16 kommentarer:

Eleonora sa...

Samma här. Har svårt för skarpa stora mönster. Randigt är alltid fräscht och blommigt - typ ditt lakan.

Det ser murrigt ut här och jag funderar hit och dit om jag ska våga mig ut. Det blir antagligen regn och då är det så jobbigt att ha båda Dramaten och paraply.

Ha det gott - stor sommarkram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Randigt och rutigt är klassiskt, det tröttnar man aldrig på. Och så passar det till det mesta. Jättefin kudde med trollsländan och vackra mönster på dina lakan.
Kramar
AnnaMaria

M/S Design sa...

Gillar också bäst lite diskret mönster, gärna rutigt i bleka färger.
Skulle behöva vara inne in dag och röja/städa...
Kram
Mariana

Monica sa...

Håller med dig om att stora mönster passar på stora ytor och det har inte jag heller.
Men i vår hall satte vi ju upp en fondtapet med hus och den gillar jag skarpt!

Idag är det lite grått här och duggregnar lite, lite. Det kunde gärna få regna lite mer för mig...
Kram, Monica

Borgmästaren sa...

fin harmoni i de mösnster du visar. De passar bra ihop. Gillar dem trots att jag själv är em stor-mönster-människa.

Ann Kåge sa...

Har inte mycket mönster hemma hos mig heller men gillar ränder och småmönstrade lite urblekta tyger.
Mönstren på dina bilder är jättefina, särskilt det egna trycket. Kudden från hm var också fin.
Kram Ann

Solstrimmor sa...

Här finns en till smalrandig människa! Har en kudde med en nyckelpiga på och den är den enda stormönstrade jag har. Tänkte jag skulle tuffa till mig med en blåturkos målad fondvägg i vardagsrummet ... men jag har tagit ett steg tillbaka och insett att det får bli sandfärg ändå. I långa loppet tror jag mer på det!

Ha en fortsatt skön torsdagskväll.
Kram Eva-Mari

Fröken Grön sa...

Verkligen ett fint mönster-collage!
Speciellt gillar jag kudden med trollsländan på.
Kanske måste gå in på HM Home och kolla...
Må så gott!
/Anna-Karin

G:a Affären sa...

Trollsländan passar ju hemma hos dig! Och jag har en äkta Lisa slända på väggen jag!
Vitt i vitt gillar jag också och härlig idé att trycka mönster på rullgardinen.
Bäddsetet till vänster är också min favorit och jag gillar det mönstret, annars är det nog inte så mönstrat här heller.

Kramar
Cia

Hajan sa...

Stort sett håller jag nog med Dig,
det får inte vara för
stormönstrat, så man inte ser rummet man vistas i.

Lugnt och skönt skall det vara.

kram

Snäckskalsdalen. sa...

Strukturer är intressant - vi målade ju hela insidan på vårt hus med samma färgnyans med i och med att det var olika strukturer så blev det lite olika i alla fall, men samma färgton överallt.

Sedan är det ju som så att jag vet att när det gäller färger och komposition så är du konstnär och det är jag avis på, du ser det på ett sätt som gör det så harmoniskt.

På tal om lakan, här tycker vi om riktigt gamla lakan som är urtvättade och jättemjuka! Alltid svårt att få till det så när lakan är nya!

Agneta kramar

john sa...

hi Lisa , I too love the stripes but not much other pattern ! Love your cushion from H&M ...I thought it was your design !! Have a lovely weekend ! Gail x

Tina sa...

Jag har alltid gillat ränder, det mönstrade tröttnar jag snabbt på även om det lockar. Kluvet...

kram o trevlig helg

OlgaA sa...

Vilka fina tyg&mönster!
Ha en fin helg, Lisa!
Soliga hälsningar, Olg@

Rut och Signe sa...

Mönster och färger håller sig till gråa toner för tillfället hos mig. Men det är alltid utbyttbart när det gäller min inredning, fniss. Denna vecka har kantats av fest, begravning och studentfest så idag är jag helt slut och gör inte många handtag. Fick rabarbersaft av min mamma som vi hade i gårdagens bål, supergott. Det får bli sommarens goda drink att läska sig med. Kram Marie

Hemma på Sjuan sa...

Härliga mönster!
Gillar kudden på första bilden, kram Suss