söndag 7 december 2014

I slott och koja


Nu julpyntas det i både slott och koja! 
Här är det ståtliga Maurizbergs slott, som ligger i min närhet.


Här tillbringade jag gårdagen med mina torpgrannar. Vi åt det årliga julbordet, som slottet erbjuder. Tala om guldkant på tillvaron.

Den gamla kvarnen var också upplyst och pyntad. Här har varit café om somrarna. Det ligger vackert alldeles nere vid vattnet, med en brusande å intill.

En härlig lördag hade vi tillsammans, och som vanligt kände man ett visst "julbordskoma" hemmavid på kvällen. Det blev ingen mera mat den dagen! 

Idag blir det lunch hos broderskapet inne i stan, sedan ännu en sjungning med min kör, vid en stödgala för hemlösa, inne i stan.

Redan andra advent idag och jag önskar er en fin och stämningsfull sådan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint slott och vilket fint läge. Jag läste på att det hade anor till 1500-talet. Jag är inte mycket för att stoppa i mig fet julmat, men tänk att sitta där och fika på sommaren med den utsikten. Adventssånger och julsånger är jag svag för. Lyssna på en finstämd kör gör jag gärna. Vilken fin insats ni gjorde. Adventskram Bosse

Cat sa...

Vilken fantastiskt vacker miljö, måste ha varit mysigt med julbord där.
Ha de gott. Catarina

Loppisälskare sa...

Åh så vackert! Och du hittar naturligtvis de rätta vinklarna för att visa det också. Lycka till med sjungandet, blir säkert vackert.
ha en fin dag!
RosMarie

Meta sa...

Att åka till slott den här årstiden är nåt speciellt. Stora salar mycket ljus och även god mat om man så vill.
Där är lätt att få julstämmnign Som i ditt slott
Ha en fin söndag
kram Meta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket ställe för julbord, vacker miljö. Och roligt och äta med torp grannarna. Låter jättekul med balen som väntar, kjolen skulle bli perfekt till ditt vackra hår.
Kramar/AM

M/S Design sa...

En fin miljö att äta julbord i!
Soffan blev mycket fin och inbjudande när du piffat till den med kuddar och tyg.
Ha en trevlig helg
Mariana

Mejrams! sa...

Så vackert! Det är så mysigt att äta julbord i slotts- eller herrgårdsmiljö. Hoppas det var lika fint inomhus! Kram Merja

Monica sa...

Vilken vacker och stämningsfull miljö! Lite annorlunda än vårt julbord på IKEA!!! ;-D
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Monica

Ann Kåge sa...

Åh, vilket fint slott. Förstår att det var en fin upplevelse att få äta julbord där. Så julfint och vackert det ligger vid vattnet. Hoppas gårdagen blev fin.
Ha en bra fortsättning på veckan!
Kram Ann