onsdag 3 december 2014

Soffan, med mera...


Nya soffan är på plats och några tavlor uppsatta - äntligen!

Ett par litografier av Martin Lamm, som bl.a. illustrerat Bellmans böcker. Sedan en etsning av en leksandsstol, av en god vän.
Väggen mitt emot soffan är min nya tavelvägg, men den får ni se en annan gång.



Jag har klätt den med ett överkast i off-white i grov bomull, precis så som jag tänkt. Kanske blir det något i linne senare!



Såhär ser soffan ut "naken". (Ryggkuddarna fortfarande lite skrynkliga).
Från början hade jag tänkt mej en flådig Howard -typ, men vid närmare eftertanke ville jag ju ha en rejäl bäddsoffa, en bekväm, utan pösiga sittkuddar som oftast blir sladdriga efter en tid.

En lite tråkig "tantsoffa" kanske, men jättebekväm och skön att både sitta och ligga i! Numera går bekvämlighet före flärd och soffor köper man ju inte stup i kvarten när trenderna ändrar sej!  

Idag blev det både skogspromenad och soffpiff, just nu förbereder jag kvällens roliga körövning i stan.

Ha en fin onsdagskväll!

14 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Du har så rätt, bekvämlighet och praktiskt utförande ska gå före flärd! Men det där med en Howard finns allt där! Nu är den ju både tidlös och snygg din nya soffa. Den blir du säkert nöjd med, också säkert din övernattande gäst:)

Lycka till med körövningen.
Kramar från Eva-Mari

Eleonora sa...

Skönt med en extrasäng till gästande vänner. Hoppas du kommer att trivas med soffan.
Ha det så gott
Kram från
Eleonora

Meta sa...

Det blev ju bra. du kan ju byta tyg hur ofta du vill på den. Naturligtvis måste man tänka på bekvämligheten när man köper soffa. det har till och med min snart 40-åriga dotter kommit på. Jag hittade en på loppis för 500 åt henne i dag.Också en bäddsoffa med utdragbar säng under allt för att slippa möblera om hela vardagsrummet när den skall användas.
Ha en fin mitt i veckan dag
Kram meta

Annica sa...

En riktigt fin soffa! Bekvämligheten är viktigast och hur den fungerar att slänga sig i och ta en tupplur... ;)

Ha det gott!
Annica

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Soffan är jättefin, när vi köper ny kommer det bli samma stil. Och överdrag måste vi ha också, det du har passar ju perfekt.
Kramar/AM

Ann Kåge sa...

Ser så mysigt ut med alla vackra kuddar och allt annat "piff" som är så mycket du. Så skönt med en bekväm soffa som också är bäddsoffa. Väldigt fint med tavlorna också! Önskar dig en riktigt fin kväll!
Kram Ann

G:a Affären sa...

Ditt val av bäddsoffa var nog förnuftigt, och alltid bra att ha extra sängplatser. Och så är den fin med en diskret färg. Sedan kan man alltid förändra med kuddar och lösa tyger!
Jag gillar din soffhörna med naturfärgerna!

Kramar /Cia

Rut och Signe sa...

Hejsan Lisa! Länge sedan jag var inne på bloggsidor, men blev sugen att kika in för inspiration. Soffan ser jättefin ut och jag skulle behöva en till torpet att ha som gästsäng. Kanske något för oss också, kram Marie

Fröken Grön sa...

Mycket snyggt, Lisa! Både med och utan överdrag.
Och tänk vilken skön plats att ligga i med en god bok och en låda chokladpraliner i jul. ;-)

Mejrams! sa...

Härligt med ny soffa och vilket snyggt överdrag du har hittat. Blev en helt annan soffa! Kram Merja

Monica sa...

Jag tycker att den både är snygg och ser bekväm och klassisk ut! Och ännu snyggare blev den med ditt överdrag! Härligt att ha nytt och fräscht till jul!
Kram, Monica

Hajan sa...

Grattis till ett bra köp av soffa. Jättesnygg och som Du säger
ändamålsenlig , den kommer
Du nog att trivas med.
Lycka till med många sköna sittningar och vilostunder i den.
kram från Hajan

Anna Stenberg sa...

Det blir jättefint! Trevlig 2:a adventshelg! Kram Anna

Seawashed sa...

Your new sofa is lovely and such a cozy home.