söndag 28 december 2014

Julen som gick...


Julen är över och jag har haft en skön och lugn jul. Härliga kvällar med luciakronan tänd, (istället för en brasa som jag kan sakna ibland).
Jag har umgåtts med vänner i närheten och senast igår var det "restfest" tillsammans med teatergruppen. Mycket gott att äta, härliga samtal med både skratt, sång och allvar.

 På juldagen hittade jag trattkantareller i skogen! Tänka sej!

 Samma dag såg jag att pärlhyacinterna slagit ut på torpet! 
(Bilden tagen med min urusla mobilkamera).


Natten till lördagen kom snön! Säkert ca 5 cm och 10-15 minusgrader! Plötsligt är det vinter på riktigt! 
På torpet skottade jag snö och njöt av det soliga, kalla vintriga vädret! 


I morse, lika bitande kallt och bilden är tagen från sängen, strax innan det omfattande strömavbrottet, som varade i ca 1,5 timme! Det räckte för att lägenheten kändes utkyld och kall! 


Idag ska jag ägna mej åt min finaste julklapp - Lars Lerins "Naturlära" - vilken underbar bok! 

Tusen TACK för alla rara julhälsningar! Ha en fin och skön söndag! 

17 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag satt bakom Lars Lerin på teatern för inte så länge sen, han är inte bara duktig konstnär han verkar supertrevlig också. Strömavbrott i den här kylan fasar man för, huuu.
Och restfest, det var en bra grej.
Kramar/AM

Fröken Grön sa...

Nämen, trattisar mitt i vintern! Så fantastiskt!
Avundas er snön (tro't eller ej), men här i nordöstra Skåne har vi iallafall 10 grader kallt och rimfrost idag, vilket genast gör tillvaron lite vackrare och mer stämningsfull.
Må så gott i mellandagarna!
/Anna-Karin

Maj sa...

Är lite avundsjuk att Tomten gav dig den underbara boken. Tror jag glömde skriva upp den på listan fast jag önskade den. Såg hans utställning på Akvarellmuseet i Skärhamn. Underbara tavlor! /M

Mejrams! sa...

Tänk att du hittade trattisar på juldagen, inte klokt egentligen. Vilken tur att ni har fått ett skyddande snötäcke över dina pärlhyacinter, tänk att de blommar! Här har vi inte fått någon snö så mina vårlökar har det betydligt tuffare i kylan. Kram Merja

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken mysig jul du har haft och goda träffar med vänner och god mat. Och trattkantareller, det är en märklig tid vi lever i och dessutom pärlhyacinter! Baklänges allting. Oh, har du fått Lars Lerins bok, då har du goda stunder framför dig har jag hört!
Bilden på fönstret i Torpet, förra inlägget, är ju helt underbar!
Det har varit många "lediga" dagar nu.....och det nääästan fortsätter lite till innan allt blir som vanligt igen.
Kram
Agneta

Monica sa...

Så mysig och lugn din jul verkar ha varit! Här har det varit lite mera hektiskt, men så klart roligt!
Och i morgon är det vanlig vardag igen - ganska skönt det också...
Här töade nästan all snö bort på annandagen men nu har vi det ganska kallt igen med 6-7 minusgrader.
Skånsk vinter...
God fortsättning på det gamla året!
Kram, Monica

Meta sa...

Ja det är ju så det är allt kan hända utan att vi kan påverka det. Fina njutbara bilder av en fin jul hos dig.Ljusstaken i fönstret ser så fin ut. Är det luffarslöjd?
Ha nu några fina mellandagar innan det är dags att fira in ett nytt oskrivet år
Kram Meta

Hajan sa...

Det är knappt man tror det är sant, både svamp och Pärlhyacinter
visst är det konstigt.
God fortsättning nu väntar vi på Nyår.
önskar Hajan

Ann Kåge sa...

Så skön din jul verkar ha varit. Underbara bilder på massa fint. Pärlhyacinterna gillar jag nog bäst men det är vackert och härligt ljust med lite snö. Och tänk så bra med julklappar som man aldrig tröttnar på. Önskar dig en fin fortsättning!
Kram Ann

STENLYCKA sa...

Åhh. vilken tur att strömmen kom tillbaka,
förstår att det blev kallt.
Konstigt med svampen och pärlhyacinterna så här i december, men nu får pärlisarna lite varmt snötäcke över sig fram till den riktiga våren.
Önskar dig allt gott!
Kram Raina

M/S Design sa...

Ser så mysigt ut!
Stackars små pärlhyacinter...
Boken blev jag nyfiken på.
Ha en fortsatt mysig julhelg
Kram
Mariana

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

rätt skönt att julen är över och vardagen snart kan ta vid, blir lte väl mkt av det goda här hemma ibland=))) Gott NyttÅrpå dig

Margareta sa...

God fortsättning!
Inte kan man tro idag att det bara för någon dag sedan gick att plocka svamp...och utslagna pärlisar.
Här hade vi -14 på morgonen och jag tror det är samma nu och ett litet snötäcke.
Strömavbrott är inte roligt...så fort det blir utkylt.
Vi har eldat i köksspisen idag,som lite tillskottsvärme och hemtrevnad.Det är en stor tillgång att ha någon vedeldad vämekälla också.
Ha det så bra ,årets sista dagar!
Kram Margareta

Felix sa...

God fortsättning! Så vackert med snö ni har fått! Lika kallt hos oss, men bara tunt med snö. Skönast att mysa inne framför TV:n eller med en bok när kylan slår till. Lars Lerins bok är jättefin! Har sett den på jobbet...

Mellandagshälsningar
Elisabet

Solstrimmor sa...

Tänk, trattisar under julen!! Hur har det blivit? Tur att ni fick lite snö sen, mer naturligt!
Har också haft en fin och lugn julhelg, men nu... kartongerna börjar hopas! Så jag har fullt upp men det ska bli så roligt:)

Fy för strömavbrott! Då är man liten. Tur ändå att det inte blev så långvarigt.

Ha det fortsatt skönt! Tänk, snart är det nytt år... igen!
Kramar från Eva-Mari

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut, både ute och inne.
Lars Lerin känner jag till sedan min son studerade på universitetet i Karlstad.
God fortsättning!

Annica sa...

Tänk, trattisar och pärlhyacinter i december!!
Tur att snön kom till sist. Det är ju knappt att men vet vilken årstid det är... ;)
Vilken härlig bok du har att gotta dej i!!

Kram
Annica