måndag 15 december 2014

Tavelvägg


Mitt i allt julpysslande tänkte jag göra ett inlägg om tavelväggar.
Mest för att det just varit aktuellt för mej själv.
Tidskriften Lantliv tipsar HÄR om hur man kan göra en snygg tavelvägg.


 För min del blev det mest "man tager vad man haver". Alla tavlor som jag velat ha upp finns nu på väggen ovanför pianot (mitt emot soffan). De består av både egna och andras verk.


Ovanför soffan vill jag vara lite mera strikt och håller mej till lite färre bilder. Kanske blir det flera med tiden.
Nu har jag i alla fall kommit över spärren mot att sätta upp något på väggarna och genast känns det lite mera ombonat och hemtrevligt.

Veckan kommer att präglas av en liten bjudning på fredag, samt julkonserten med en av mina körer - på söndag! Oj, så tiden rusar på! Om en vecka är det julafton!!!

En fin start på veckan önskar jag er!

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Jag förstår precis! Det finns en spärr när väggarna är släta och utan tidigare spikhål. Det är ju en konst i sig att få till det harmoniskt också. Men det blev ju så snyggt, och, som du skriver, visst blir det mer ombonat!

Lycka till med både bjudning och konsert!

Kramar från Eva-Mari

Meta sa...

Tavelplacering är inte lätt och hålen blir många om man ändrar sig så det är bäst att tänka efter före. Det blev bra över soffan hos dig. Ha en bra och skön vecka före Jul.
Kram Meta

Monica sa...

Ja, det är konstigt, men utan tavlor, så känns det lite kalt och omysigt! Jag har ingen fin tavelvägg som du har, men varje tavla betyder ju någonting för en...
Ha en fin vecka, här fortsätter julförberedelserna!
Kram, Monica

Mejrams! sa...

Snyggt jobbat Lisa! Det är ju lite jobb med att få upp tavlorna, eller hur! Kram Merja

Unknown sa...

Varm tack kära Lisa för hälsningen på min blogg!
Ja både du och jag "tjänar" kulturen , och det i positiv bemärkelse. Skulle inte välja någon annan väg om man skulle starta om. Men som du vet är vägen både slingrig och fylld av snubbelrötter. Så många gånger skapandet varit och är en otrolig kraft inte minst i svåra stunder...
...och när man får kommentaren att man fått en gåva, jovisst....men den ska vårdar och knådas länge, länge också....springer inte rätt ut i nävarna direkt....och ju äldre jag blir inser jag att de olika kulturriktningarna liknar varandra mycket....men sipprar ut som konst, musik, foto, dans, litteratur, teater....
Det bästa till dig du ÖstgötaTös i den blonda kalufsen!
Kram fr Tina på Hönö

Loppisälskare sa...

Ser där...nu var det dags. Det tar sin lilla tid att känna in hur tavlorna ska placeras, men du har lyckats väldigt bra med det tycker jag. Det är inte lätt precis, men det ser jättefint ut.
Lycka till med veckans begivenheter.
Kram RosMarie

Ann Kåge sa...

Din tavelvägg är superfin, som pusselbitar som blir en helhet. Alla tavlor harmonierar så fint med varandra. Säkert skönt nu när beslutet är taget och första hålet är gjort och sen se hur mysigt allt blev.
Önskar dig en fin vecka!
Kram Ann

G:a Affären sa...

Så snyggt du hängt upp tavlorna! Och vilken lycka att själv vara konstnären bakom några! Jag fick en gång lära mig att de små bör hänga under de större, tvärtom vad de flesta tror. Ser att du gjort det.
När jag bodde i lght med betongväggar gjorde jag först möbleringen av tavlorna på golvet, ställde mig sedan högt upp betraktade det hela så att jag var nöjd innan alla hål skulle borras.

Tack också Lisa för dina kommentarer. I morgon åker jag till min sjuka vän för sista gången. Jag har nu accepterat situationen fullt ut och det känns därför också angeläget att få ta farväl.

Kramar /Cia