lördag 20 december 2014

Lat lördag och grönkålschips


Idag blir det en lat lördag efter gårdagens lyckade lilljul här hos mej, med några av mina vänner. Några bilder från själva festen blir det inte. Jag hade tankarna på annat än att ta bilder under vår samvaro och trevligt hade vi och en förkänsla av jul blev det också.


Jag råkade nämna grönkålschipsen i förra inlägget och fick frågan om hur man gör. Det är verkligen superenkelt!

Gör såhär:
Välj ut de mjukaste delarna av grönkålen, alltså - undvik de hårdare,trådiga delarna.
Skölj och låt torka.
Blanda med lite olja och flingsalt och rör om i skålen.
(Jag tog lite för mycket olja, men de blev goda ändå och gick åt som smör).
Sprid ut bladen på ett bakplåtspapper. In i ugnen på 200 grader.
Börja med 5 minuter och håll koll - mina tog ungefär 8 min.
De ska bli lite bruna, då är de klara.
En favorit på julbordet vill jag lova!

Idag tar jag det lugnt, som sagt, och laddar inför morgondagens julkonsert med en av mina körer!

Ha en fin fjärde adventshelg!

9 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Godmiddag!
Och till att börja med, tack för receptet på grönkålschipsen, låter jättegott och nästan lite nyttiga eller hur?! Och enkelt, jag gillar enkelt!
Och så hade ni en mysig lilljul. Ja, det är ett gott tecken att inte tänka på att fotografera när man umgås.
Så fint du har gjort hemma och jag får ju säga att din tavelvägg är bra mycket mer proportionerlig och snyggare än den du visade från tidningen. Vilken vägg du gjort! Måste vara angenämt att sitta och titta ditåt!
Och julbord på det fina slottet verkade inte helt fel.
Sen är det det här med snön och julkänslan.....i ditt förra hus var det ju snö och det var det när vi bodde i vårt jättegamla hus innan vi flyttade hit och det var så romantiskt. Jag kan faktiskt sakna det väldigt mycket!
Ha en skön lördag, kramar
Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har massor av grönkål i kylen, ska prova och göra chips. Tack för tipset.
Kramar/AM

Solstrimmor sa...

Förstår att du och vännerna hade det härligt! Tack för receptet på grönkålschipsen, har hört dem nämnas förut och nu ska jag göra dem till vår julaftonsknytis! Blir nytt och spännande!

Ha en skön lördag och lycka till i morgon med kören!
Kramar från Eva-Mari, som håller på med de traditionella sillinläggningarna... alltid faller de på min lott:)

Monica sa...

Tack för receptet på grönkålschipsen! Om det blir någon grönkål över när vi gjort långkål, så ska jag prova att göra sådana!
Visst är det så, att man alltid glömmer att ta bilder från när man har gäster - man är så fokuserad på att göra det trevligt och gott för sina gäster...
Men det är väl bra bra egentligen!
Ha en riktigt fin sista adventshelg, här har granen kommit in idag!
Kram, Monica

Ann Kåge sa...

Så fint din adventstake lyser nu när alla ljus är tända och så kul att gårdagens samvaro blev lyckad.
Tusen tack för spännande recept. Passar väldigt bra nu för vi ska försöka få in mer grönt på julbordet. Lycka till i morgon!
Kram Ann

MårsArt sa...

Grönkålschipsen blev jag sugen på att göra. Inte fel att det är nyttigt också.
Så bra din tavelvägg blev...så klart du är ju proffs!
Ha en skön fjärde advent!
Kram
Agneta

G:a Affären sa...

Förstår att du hade en trevlig lilljul med dina vänner. Och det där receptet måste jag pröva!

Lycka till med konserten i morgon!
Önskar dig en fin söndag!
Kramar /Cia

Annica sa...

Låter ju rysligt gott med dessa "nyttiga" chips! Värt att testa, tack för tipset och receptet!
Önskar Dej lycka till med konserten!

KRAM
Annica

Eleonora sa...

Grönkålssoppa är min senaste favorit - kryllar av vitaminer.

Den bästa julen önskar jag dig. Kramar om
Eleonora