fredag 18 november 2011

En början...

...inför kommande tider, jag tänker förstås på jul och advent.

En liten hyacint inköptes förra helgen på Violans julmarknad, och luciakronan har fått vara framme eftersom jag ändå hittade den i en låda.
Det gäller ju att hålla reda på grejerna nu när allt är ganska rörigt efter flytten...


Luciakronan som jag hittade på Myrorna för ett år sedan, när jag ännu bodde kvar i Stockholm. (HÄR kan ni se mera om den.)

I köket har en krokhylla kommit upp. Den satt tidigare på vitrinskåpet, men där passar den inte längre tycker jag...


Hyllan ovanför äppelskänken har också kommit upp, men där är ännu så kalt och tråkigt, så ni får bara se en liten del.

I veckan kommer jag att försöka få till lite mera adventsfint!
Det blir mycket från naturen förstås och självklart många ljus.
Hur gör ni inför första advent - köper ni mycket eller går ni också ut i skogen och förser er?

Nu är i alla fall vinterdäcken på.
Igår var jag hos min snälle farbror, som ju sköter om den saken. Efter en supergod lunch plockade jag dessutom ett par minigranar som fick följa med mej hem så....nu är julen nästan förberedd, för mycket mera än så blir det nog inte.

Ha en härlig fredag!

14 kommentarer:

Maria sa...

Advent och julpyssel. Nej jag köper inget...har tillräckligt. Ja en och annan hyacint och julblomma blir det ju. Resten får naturen sköta om. Jo granen köper vi ju. Kanske skall låna en av Domänverket, men det kan bli en dyr gran, så det låter jag bli. Ha det gott i stugan och en skön helg. Kram Maria

gamla skolan sa...

Du gör så fint i ditt nya hus ! Ser så mysigt ut ! Luciakronan är verkligen charmig .
Önskar dig en riktigt fin helg !
Kramar // Susanne ♥

Eleonora sa...

Önskar att jag kunde göra som du och gå ut i skogen och plocka till mig litet grönt och skönt inför Advent. Men gå i skogen ensam klarar jag inte så bra så det får bli de vanliga gamla kära sakerna som får ta plats i år också, kanske med något litet nytt köpt. Hyacinter ska jag handla idag. Vill ha på köksbordet.

Roligt att mer och mer saker hittar sin plats i ditt nya hem. Ha det gott - kramisar

Eva sa...

Så vackert allt blir när Du pysslar om Ditt hem.

Själv har jag tagit hem granris, mossa och kottar från mitt skärgårdsställe för att färdigställa mina adventsskålar och krukor. I år har jag faktiskt inte inhandlat något nytt, ännu. Givetvis blir det ljus i massor.

Önska Dig en skön helg med förhoppning om att molntäcket ska skingras.

Kramar från Eva

M/S Design sa...

Ska pyssla i helgen med både köpt och plockat från skogen.
Trevlig helg
Mariana

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin luciakrona, jag kommer väl ihåg när du visade den. Precis som då skriver jag att jag önskar jag kunde hitta en sån. På Tradera är det hett med såna, blir jättedyra.
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det blir så fint Lisa! har kollat igenom de senaste inläggen nu... Har inte haft tid den här veckan att vara uta på bloggen så mycket. Har en födelsedag att inhandla presenter till. Och det tar tid :)
Ha en bra helg bland lådorna!
Kram
MArie

john sa...

Hello Lisa, I love how you have put the hyacinth in a glass looks real nice. I feel a bit cheated as we in England really put Christmas things up only for the 12 days of Christmas so this year maybe I will have a Scandinavian Christmas hihi and start to put nice things at the beginning of advent !! Love the crown!
Have a nice weekend!
Gail x

Birgitta sa...

Så fint du har fått det i ditt nya hus, förstår att det skönt att komma igång och få det klart. Nu är det bara pyntet som ska till förstår jag. Det är så mysigt med de första adventsförberedelserna. Jag minskar ner för varje år, men lite vill man ju ändå ha och dit hör hyacinter.

Har fortfarande kvar förkylningen som jag fick för fyra veckor sedan och har hostat ikapp med maken, roligare kan man ha.

Kul att era föreställningar fick sån respons, det måste var skoj att få komma in i ett sammanhang nu när du är "lantis" på riktigt.

Ha det så gott, kramar Birgitta

rosenälvorna sa...

Hej, vad fint, Vacker luciakrona! Christina

Vintage House sa...

Hej
härligt med hyacinter köpte två stycken idag:)
här plockas det från naturen så mycket som möjligt...
ha en härlig helg!
kram
sandra

H A N N A S - F O R M sa...

Vet inte om min förra kommentar försvann...men jag ville bara säga hur vackert jag tror att du har det hemma i ditt nya hus...du har känslan Lisa!

Ha en fin helg kära!

KRAM
Hanna

Vida sa...

härlig tid vi har framför oss..älskar att fixa till inför advent och riktigt frossar i ljusslingor mossa och julrosor;))

vacker luciakrona;))
ha en fortsatt härlig helg;)
Vida fåraherde i tio dagar kram

Monica sa...

Här har det inte pyntats något än, men till 1:a advent blir det ljusstakar eller stjärnor i fönstren förstås och så julgardiner i köket och julstjärnor i köksfönsterna och någon "hemgjord" julgrupp med hyacinter på soffbordet.
Nu börjar ditt hus se riktigt "bebott" ut! Mysigt!
Kram, Monica