onsdag 23 november 2011

Mossor och Mårbackor


Jag har börjat med lite adventspyssel och det är så tacksamt här i huset. Det behövs ju så lite för att det ska bli fint.


Grönmossa har jag på nära håll och igår plockade jag korgen full.
Jag fyllde zinkfatet och satte några ljus i...

En krans på ytterdörren blev det också. (Nej, det är inget fel på din syn - bilden är oskarp! Jättesvårt att få skarpa bilder nu när det är så dåligt ljus även på dagen och jag vägrar använda blixt.)
 I ett hörn av verandan står en liten gran i en korg. En enkelhet som jag tycker om.

Nu har min Mårbacka äntligen gått till vinterförvaring - dvs. jag klippte ner den, tog bort lite jord och hängde dem uppochner i en mörk plastpåse med öppning nedtill. De hänger svalt, men frostfritt.
De blekrosa blommorna kunde jag bara inte slänga, utan de hamnade i en vas. Visst ser den ljuvt försommaraktig ut?

Några kransar till kommer det nog att bli och några flera elljusstaker i fönstren! Så härligt att ha lite flera fönster att pyssla i. Adventsljus förstås - (hoppas att jag hittar zinkljusstaken på torpet).

Det blir som vanligt enkelt och mycket naturmaterial hos mej som får utgöra det julfina! Har ni några favoriter, som absolut måste vara med till advent?
Grått och disigt även idag och
jag önskar er ändå en skön och fin onsdag!

25 kommentarer:

Unknown sa...

Your home looks so beautiful.
I love it!!!!
Hugs from Germany,
Tanja

Tre Tanter sa...

Vilka stämningsfulla adventsbilder du visar, ha en bra dag i ditt mysiga hus, tant brun

Mejrams! sa...

Jag försöker och försöker att kommentera hos dig men får bara olika slags meddelande att det inte går. Nu har jag gett mig sjutton på att det ska gå. Det här är femtielfte gången jag skriver.

Dina julpynt ser så fina ut. Jag som du plockar mycket från naturen, det blir finast så men en och annan julblomma måste jag också ha./Kram Merja

Eva sa...

Vilken härlig adventsstämning Du fått i Ditt vackra hem. Jag har också ordnat med ljus i egenplockad grönmossa. Några små myror vaknade till liv när de kom in i värmen. Fönsterputs står på dagordningen idag. Mina Mårbacka har redan gått i vintervila - där avundas jag Din bukett.

Grått och disigt ute, men inomhus varmt och mysigt.

Önskar Dig en skön onsdag!

Kram
Eva

Solstrimmor sa...

Nästan allt kommer från skogen hos mej! Liksom du så tycker jag att det enkla är det vackraste. Ett måste är dock julgardinerna i köket, de ska upp nu! De har suttit i köket varje jul sen vi köpte torpet och hör liksom till!

Du har så smakfullt och vackert runt dej och får lätt till det så det ser helt ostylat ut! Det är en konst som du behärskar!

Önskar dej också en fin dag, trots vädret som är disigt och vått hos mej. Ser att du har en ny fin header... en adventsheader!

Kram Eva-Mari

Vintage House sa...

Hej
Så fin krans och mysig med blockljusen:)
vacker bild på mårbackan:)
har många favorite som man måste ha men hyacinter, granris mm.
kram
sandra

Livsnjutaren sa...

Tack underbara till den inspiration du ger,jag har tappat pynt-stinget. Måste få tillbaks det om det ska hinna bli adventsfint här hemma innan helgen.Men du??? Kan du inte komma in till mig och förklara lite närmre vad du gjorde med dina pelargoner. Den varianten har jag inte hört innan.Kram/Fia.

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Lisa,

Nu har jag inte hunnit med att lämna något spår efter mig på jättelänge, men jag har njutit av varendaste ett av dina inlägg från ditt mysiga hus. Du gör så fint, både vad gäller skapandet av ditt nya hem med möblering och fix, och vad beträffar vinterpynt. Just naturmaterial är ju min melodi också, och dina granar, mossa, krans mm är det vackraste adventspynt man kan tänka sig, tycker jag.

Stor kram,
Helena

STENLYCKA sa...

Förstår att du är lycklig Lisa när du får piffa och installera dig i ditt fina hus. Vackert blir det både ute och inne, det syns att du är en duktig konstnär som kan skapa det vacker omkring dig.
Vad söt pelargonblomman var. skönt att titta på när det är så tråkigt väder utanför fönstret, minner om sol och sommar.
Sköt om dig vännen!
Kram Raina

tecknartina sa...

Din nya header är verkligen fin, det varma ljuset, och jag gillar bilderna med oskärpa,
såg här hos en annan person som kommenterat att det varit svårt att få fram meddelandet, samma för mig så jag hoppas nu att du känner en varm vind fr Tina på Hönö

Anna Vattenkanna sa...

Så adventsfint du fixat... den lilla granen är ju bedårande i sin enkelhet.
Jag använder också mycket utifrån. grenar, kottar, mossa mm. Tycker att det gröna är så vackert...

Kram Anna Vattenkanna

M/S Design sa...

Advents fint!
Barnens egen snickrade adventsstake måste enl.maken stå på bordet trots att dom är 30 och 27 år gamla (barnen alltså)
Ha de bra
Mariana

Mina Gouldsamadiner sa...

Älskar och titta in i din blogg varenda nytt inlägg.Sååå mysigt du har i ditt nya hus,jag blir grön av avundsjuka...
Kramiz.

Monica sa...

Vad fint du har gjort, kransen är väldigt dekorativ och vacker. Lilla bordet gillar jag med granen på, det bordet har jag själv:-)

Priscilla sa...

From the US, wishes for a joyful Advent.
I love the candles of Advent.I always have lots and lots with greens to decorate for Advent.

Rut och Signe sa...

Det ser så härligt ut i ditt nya hem! Inte utan att man längtar tillbaka till Almby lite allt för ofta. Stan har sin charm också med närheten och så. Men....... suck.

Kramen Marie

john sa...

Hello Lisa..everything looks so nice...I gathered some moss from the woods at the weekend and I'm hoping it stays nice ..I presume I just keep it damp?? Thanks for the beautiful inspiration !
Gail x

Monica sa...

Tänk, så bra dina natur-julprydnader passar i ditt hus! Du har verkligen prickar rätt när du valde hus!
Kram, Monica

Kamomilla sa...

Vad fint du fixat!! Jag ska ta fram allt i helgen, nu är det jobba jobba som gäller först! :)

Vida sa...

så fint det blir när man bjuder in naturen i adventstid..som du säger enkelt och vackert;)

inne hos mej är ljusslingor ett måste och ute blir det mer och mer pynt..här frossar jag med gamla kälkar skidor rostig kamin lyktor och eneris;))

Vidakram

Anonym sa...

Oh vad mysigt du får i ditt nya hus. Saknar du pulsen på Söder?
Christine

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mårbackor och adventskrans, visst är det kontraster. Men väldigt fina såna hos dig, du har gjort så vackra arrangemang. Jag gillar inte heller för mycket lull lull.
Kramar
AnnaMaria
Ps, en liten nacksträckning blev allt efter badandet, man försöker ju automatiskt hålla upp huvudet

Viola sa...

Så fint du har adventpyntat och en vacker header skådade mig öga idag :) ser lite mera hoppfullt ut med väderleken, var faktiskt en hel del kunder igår och hoppas på detsamma denna dag, ha det gott därborta, kram

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Jeg kan godt li` din " adventskrans" enkelt men smukt. Jeg må se om jeg ikke kan finde noget mos.
Tak for kigget.

Patricia sa...

Härliga bilder .. och jo jag känner igen det där med hopplöst att fota utan blixt när det är sån här murriga dagar, höll på att bli galen i går när jag försöket fota lite inne .. =)

Några måsten? .. nja det är nog bara julgranen som känns som ett måste hos mig, ja och några stakar i fönstren så klart .. =)

Må så gott!
Kram Patricia