onsdag 30 november 2011

Slask eller brask...

Idag är det Anders-dagen och förr sa man att om "Anders slaskar - julen braskar" eller "Anders braskar - julen slaskar".
Vad säjer man idag då? Här är ju varken slask eller brask! Vi har +7 grader, sol och blåst, gröna åkrar och....


...knoppande peacerosor vid mitt rosthjärta!
Hjärtat tog jag från torpet, så att jag kan glädjas åt det i nya huset.
Hjärtat vann jag en gång från härliga Rosverkstan! (...som har utlottning nu - missa inte den!)

Vilket vackert vedträ jag fann bland veden!  Nu får det pryda min korg med minigranen på verandan.

Dagen kommer att ägnas åt städning och vedfix! En minihög är fortfarande kvar och jag tar några tag varje dag med den. Kanske försvinner den idag (hoppas!). Jag är i alla fall glad att det varken är slask eller brask nu.

Om det blir slask eller brask i jul återstår att se! Tecknen är kanske inte så trovärdiga längre, som det var förr i tiden, när man förlitade sej på bondepraktikan.

Ha en fin onsdag - denna sista novemberdag!

13 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Det är ju inte klokt hur vårt väder beter sej! Kanske Peace-rosen slår ut på julafton?? Nej, jag vill ha lite ordning och reda nu!
Vilket vackert tecknat vedträd! Undrar vad det har varit med om?

Ha en trevlig vedplockardag!
Kram Eva-Mari

Vintage House sa...

Ja vi får helt enkelt se vad det blir för väder men snö och kallt hoppas vi på...
Jättevackert vedträ...
ha en mysig dag
kram
sandra

Monica sa...

Sista höstdagen, som jag brukar säga! Men höstvädret verkar fortsätta, och jag som inte gillar kyla och snö, kan bara tacka och ta emot!
Vilket fint mönster på vedträt! Undras hur det blivit så?
Ha en fin dag, kram, Monica

LyckligaPraliner sa...

Oj ja vad blir det då för jul här. Vi har plusgrader nu och det har regnat. Den lilla snö vi fick som jag glatt mig åt fick stanna någon vecka. Nu regnar den troligast bort. Tråkigt när det är svart och mörkt. Hos oss blommar absolut inga blommor men faktiskt har det frodats några hälsoväxter längre upp i fjällen, har jag hört. Konstigt väder. Jag har svårt att minnas hur det sett ut åren innan men jag glömmer aldrig för 10 år sedan när vår dotter var bebis. Då var det ishalka och regn på julafton, ingen snö. Ja ja det kommer nog :)) Nu ska jag kika vidare hos dig!/Ann-Louise

Lily sa...

vädret är konstigt i år! Skulle vara mysigt med lite snö till jul :)
Underbart mönster på vedträdet!
Ha det gott
Kram Lily

Maria sa...

Ja vädret är synnerligen konstigt. Och ja idag skiner solen här och det är riktigt fint ute. Dock en ganska så isig vind. Det blir som det blir. Hoppas du blir klar med all veden nu. Ha det gott kramar från Maria

Anonym sa...

Ditt "vedtre" eller en vedkubbe som vi sier her i Norge, har merker etter en hakkespett!
Hilsen Mia

rosenälvorna sa...

Hej, ja vädret är ju verkligen upp och ned, blir intressant och se om vi får ngn vinter alls?!? Vad fint annars och i alla fall till trots rosen knoppar tillsammans med hjärtat:) Christina

Viola sa...

Tror nog på en grön jul i år...mig gör det inget, har haft två vintrar med råge så jag klarar mig, såg förra inlägget, staken passade ju perfekt :) ha en skön kväll, kram

Anonym sa...

...och jag hänger med till den nya och tittar in ibland emellanåt :)

+ 8 idag här i norr (så det blir väl minus 30 då till julafton om bondepraktikan har rätt)

/Vindspel

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Här slaskade det i alla fall i morse , så vi får väl se hur det blir med det sen .
Vilket vackert vedträ , roligt pynt !

Kram/Lotta

Felix sa...

Samma väder hos oss, och jag har skrivit om samma sak... ;-) Om vi förlitar oss på bondepraktikan borde det väl bli kallt till jul, för även om det inte slaskar, så är det ju plusgrader i alla fall.

Så fint du har kommit i ordning i huset nu. Förstår att du sover gott i den sängen!

Adventshälsningar
Elisabet

Mejrams! sa...

Precis som här då Lisa, ja vädret alltså. Vi får vänta och se hur julen blir, hoppas dock att det åtminstone braskar litet. Snyggt vedträ, tänk vad naturen kan./Kram Merja