söndag 6 november 2011

Stämningsfullt...

...var det igår, både på kyrkogården och hemma hos mej.
Jag tände min första brasa i kakelugnen! Åh, så fint det brann! Jag hade fått en korg med torr, fin ved av min snälle farbror och den både värmde och brann. Kakelugnen var riktigt het efter en stund...

Vad kan väl vara mera stämningsfullt och mysigt än en riktigt skön brasa...?

En köksbild från alldeles nyss. Ljuset är sparsamt nu, men allt det ljusa och lampan lyser upp.
Frågan är om jag ska måla lampan svart - vad tycker ni?
Till höger, på golvet, syns tallrikshyllan som ännu inte kommit upp, men som precis får plats på väggen!


Från köksdörren in mot salen ser det ut såhär nu.
En del lådor kvar som synes, men de krymper långsamt, nu börjar det kännas riktigt segt och det kliar i fingrarna efter att få göra fint!

En vacker azalea fick jag igår av min torpgranne som var över på en fika! Hon vet ju att jag tycker om vitt...:) Så vacker den är!!

Den närmaste tiden väntar repetitioner med teatergruppen inför premiären som går av stapeln på fredag och sedan fyra föreställningar till nästa helg!
Pianot på torpet är flyttat till bygdegården, där vi håller till och kommer sedan att flyttas hit förstås!
Nu blir det kaffe!
Ha en skön söndag!

(Jag har vissa problem med uppkopplingen i nya huset - jättesvag signal, samt med läslistan, där jag försöker lägga in de jag vill följa, men de försvinner hela tiden....hm - knepigt)

23 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Javisst e de lite högtidiligt denna helg........
å missa nu inte...

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter........
redan 70 fina bloggar.
VÄLKOMMEN :)
Håkan

rosenälvorna sa...

Hej, vilka framsteg:) Svart eller vit, det där är svåra beslut;), svårt att ge råd. Så vackert och härligt när man kan elda. Har ju sett att du spelar teater och blir ju lite nyfiken på vad det är du är med i? Ha så bra! Christina

Felix sa...

Har inte hunnit kika in här på ett par dagar. Så mycket du har hunnit redan! Det ser verkligen mysigt ut!

Jag skulle nog behålla kökslampan som den är, så blir det ett ljusare intryck i köket. En svart lampa blir dessutom fortare dammig... Men det kan ju se annorlunda ut i verkligheten.

Önskar dig en fortsatt fin allhelgonahelg!
Elisabet

Trädgården på Höjden... sa...

Så mysigt med en kakelugn. Vilken lycka!

Hälsar Åsa

kulturkurs för seniorer sa...

helt underbart med din kakaleugn. du har redan fått det så mysigt och jag skulle måla lampan svart för det kommer att bryta av från det vita.
Åker till Maspalomas på en vecka nu på söndag med en väninna som har hyrt en lägenhet där och min kära son Reine har ordnat med standby biljett till sin mor. Jag har det bra. "Små sår och goda vänner ska man vara rädd om"
Kram från kulturdamen Kristina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh så mysigt du har, allt kommer vara klart till jul, lätt med den hastighet du håller. Vet att du är i en måla-svart period, men jag tycker det var jättefint som lampan är nu. Spännande med premiär på fredag, spark där bak om vi inte hörs före.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Grattis till att du fått det så mysigt redan!
Lampan skulle jag behålla vit, det ger ett renare och luftigare intryck, kanske...
Mitt barndomshem är lika gammalt , byggt 1818.Om du vill se hur det ser ut nu , kan du kika på nordtorp.blogspot.com.
Den vänstra delen är utbyggd nyss , när min syster tog över och renoverade allt inomhus.
Samma släkt har alltid bott där!
Kram Birgitta

Monica sa...

Åh, så mysigt det ser ut med brasan i kakelugnen! Du har verkligen hunnit långt i din uppackning och inredning!
Dina möbler passar ju så fint in i huset!
Och jag tycker också att du ska måla kökslampan svart!
Kramar, Monica

Tummelisa sa...

Vilken fin kakelugn, så mysigt. Fint har Du fått det redan. Verkar vara ett vackert hus Du flyttat in i.
Fortsatt trevlig söndag!
Kram från Tummelisa

finas mammis sa...

Hej, jag brukar titta in här varje dag o följer din flytt med spänning! Skulle nog måla lampan svart, men vara beredd på att ta fram dammtrasan ofta!

Fröken Grön sa...

Åh Lisa, så ombonat och mysigt det ser ut i ditt lilla hus! Kakelugnen är helt fantastisk och köket så hemtrevligt. Jag tror en svartmålad lampa skulle bli pricken över i.

Önskar dig en skön söndagkväll i ditt nya hem! (Kanske sitter vi just nu i likadana Storsele-korgstolar och njuter?)
/Anna-Karin

M/S Design sa...

Det ser så fint ut redan, och lampan kommer bli kanon fin i svart.
Mariana

Margareta sa...

Såå trevligt det ser ut.
Lampan är fin som den är.
kakelugnen är underbar.
Lycka till med teatern!!

Kram Margareta

john sa...

Hi Lisa, thanks for your kind comments !! I love the Swedish stoves they are amazing , I am sat in front of our open fire while I blog and it is very cosy ! I wouldn't paint the lamp black but whatever you choose to do I am sure it will look just lovely !
Gail x

n o r d i n g å r d e n sa...

Men tänk vilket fint hus du fått Lisa, det är ju bara såå mysigt, så roligt det kommer bli för dig att adventspynta där nu! mari.

Vintage House sa...

Hej
så fantastiskt du börjar få det och så mysigt med kakelugnen:)
tycker att den ska bli svart mer kontrast....
kram
sandra

Kamomilla sa...

Det går framåt!Tror definitivt din lampa skulle bli fin i matt svart färg :)

Vida sa...

så fint du har fått...ser helt ljuvligt ut med elden;) varmt och gott i vinter...

lycka till med föreställningarna;)

skulle behålla lampan vit men byta till en läcker tygsladd;))

Vidakram

Solstrimmor sa...

Du är lyckligt lottad som har en, t o m två, kakelugnar att elda i! Så fantastisk tur att du fått hyra detta underbara hus! Gillar ditt salsbord... en släkting till mitt köksbord! Och lampan blir nog ännu finare svart...

Ha det gott!
Kram Eva-Mari

Eleonora sa...

Lampan är fin som den är. Går bra till diskbänken som man ser bakom.

O vad jag saknar mina kakelugnar som jag hade i Vasastan - nu när jag ser din fina här. Härligt varmt blir det också, fort.

Det går bra för dig med uppackningen ser jag. Mycket är redan på plats. Nu ska väl teatergruppen få sitt tills det har varit uppspelning och sedan får du tid igen att "möbla" klart.

Huset ser mycket mysigt ut och jag tror att du kommer att trivas alldeles utmärkt. Och nära får du sedan också till torpet och slipper lägga långa och jobbiga bilresor för att komma dig.

Hoppass du får en fin vecka. Kramis

Anonym sa...

Lycka till med ditt nya hus och blogg!!Kram Maria

Atelje Skärvan sa...

Tittar bara in för att säga hej,kram Agneta

emmashem sa...

Så fint å hemtrevligt du har det:)
Kram Emma